دسته بندی متغیرهای وبکوال بر اساس مدل کانو در جهت ارزیابی رضایت مشتریان از کیفیت خدمات بانکداری اینترنتی
(ندگان)پدیدآور
شائمی برزکی, علیخزائی پول, جوادپور مصطفی, مهدیبالوئی, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اهمیت و موقعیت بانکداری اینترنتی و روند رو به رشد خدمات بانکی اینترنتی طی سالهای اخیر در کشور، اکنون موسسات مالی و اعتباری و بانکها به خوبی دریافته اند که حفظ موقعیت و توسعه اثربخش بدون بهره گیری استراتژیهای علمی و عملی در مدیریت اطلاعات و ارتباطات امکان پذیر نیست. امروزه بانکها به منظور باقی ماندن در عرصه رقابت نیازمند ارتقای کیفیت خدمات الکترونیکی بوده و دیدگاه خطی نسبت به این موضوع جامع و کامل نیست. بدین منظور، در تحقیق حاضر مدل تلفیقی کانو و وبکوال استفاده شده است که حذف فرضیه خطی را به همراه دارد. در اولین گام عوامل کیفیت خدمات اینترنتی بانک ملت بر اساس مدل وبکوال تعیین و عملکرد کنونی بانک در ارائه این خدمات از دید مشتریان و انتظارات آنها از کیفیت خدمات اینترنتی ذکر شده مورد ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به فاصله بین انتظارات مشتریان و عملکرد کنونی بانک در ارائه این خدمات، خدمات به دو دسته ضعیف و قوی تقسیم شده است. در دومین گام از پژوهش با استفاده از مدل کانو، عوامل کیفیت خدمات بر اساس مدل کانو طبقه بندی شده تا مشخص شود کدام ویژگی کیفیت خدمات ایتنرنتی که توسط مدل وبکوال تعیین و مورد ارزیابی قرار گرفته، دارای اهمیت استراتژیک در ارتباط با رضایت مشتریان است .یافتههای تحقیق نشان میدهد که بانک مربوطه در بعضی از ویژگیهای کیفیت خدمات الکترونیک، مانند اطلاعات، سهولت درک شده، ابتکار، جاذبه هیجانی و ارتباطات مناسب، که جزو ویژگیهای الزامی و جذاب هستند، از نظر ارائه خدمات ضعیف بوده و مدیران باید استراتژیهای مناسبی را برای رفع شکاف کیفیت خدمات به کار گیرند.
کلید واژگان
ارزیابی رضایت مشتریانخدمات اینترنتی
مدل وبکوال
مدل کانو
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهاندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه اصفهان




