بررسی تاثیر بازار محوری بر نگرشهای شغلی(مطالعه: بانکهای تجاری شهر بوشهر)
(ندگان)پدیدآور
بحرینی زاده, منیجهاسماعیل پور, مجیدشهنیایی, عیسینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آشفتگی روند تجاری و افزایش رقابت در میان شرکتهای تجاری، محیط پیرامون سازمانها را بسیار متفاوتتر از گذشته نموده است. شناخت مسیرهای آتی تجاری و حرکت در راستای آنها به نحوی که منافع سازمان را به همراه داشته باشد، ضرورت وجود تحقیقات بازاریابیو مفاهیمی همچون بازارمحوری را التزام میبخشد. این تحقیق بر آن است تا تاثیر بازارمحوری را بر نگرشهای شغلی که ضرورت بازاریابی داخلی است، مورد ارزیابی قرار ی ززز دهد. این تحقیق از نوع توصیفی_ پیمایشی است. برای بررسی فرضیههای تحقیق و سنجش بازارمحوری از مقیاس نارور و اسلیتر(1990) و برای سنجش نگرشهای شغلی از مقیاسهای استاندارد شده استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه بانکهای تجاری در شهر بوشهر است که بر اساس فرمول تعیین اندازه نمونه تصادفی، نمونهای 234 تایی انتخاب شده است. پایایی پرسشنامه بر اساس روش سازگاری داخلی(آلفای کرونباخ) با ضرایب اطمینان نسبتا بالا مورد تایید قرارگرفته است. اگرچه مقیاسهای استفاده شده استاندارد بوده اما برای بررسی بیشتر اعتبار پرسشنامه از نظر متخصصان استفاده شده است. آزمون فرضیههای تحقیق بر اساس آمار استنباطی و آمارههای ضرایب همبستگی پیرسون و همچنین ضرایب رگرسیونی مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها حاکی از تایید فرضیه اصلی تحقیق یعنی رابطه بین بازارمحوری و نگرشهای شغلی است. همچنین فرضیههای فرعی یعنی رابطه مولفههای بازارمحوری بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و همچنین رابطه مشتریمحوری و هماهنگی بین بخشی با تمایل به ترک خدمت مورد تایید قرار گرفت و هیج یک از اجزایبازارمحوری تاثیری روی تضاد نقش نداشته و میان رقیبمحوری با تمایل به ترک خدمت رابطه معنادار نیست. نهایتا در راستای بهبود عملکرد بانکهای تجاری و تحقیقهای آینده پیشنهادهایی ارائه شده است.
کلید واژگان
بازارمحوریمشتریمحوری
رقیبمحوری
هماهنگی بین بخشی
نگرشهای شغلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس بوشهراستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی




