طراحی مدل چابکی مشتری با رویکرد قابلیتهای پویای سازمانی: بررسی نقش شایستگی IT، هوشیاری کارآفرینانه و زیرکی بازار
(ندگان)پدیدآور
خدامی, سهیلاخداداد حسینی, سید حمیدمشبکی, اصغرآذر, عادلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سازمانها در جهان امروزی با تلاطم محیطی زیادی مواجهاند به گونهای که سطوح بالای تلاطم محیطی میتواند عملیات شرکت را فلج کند. در واقع، ستادههای عملکرد سازمان در اینگونه محیطها وابستگی زیادی به توانایی شرکت در مدیریت تغییرات و انعطاف پذیری آن دارد. از آنجایی که یکی از عوامل مهم در محیطهای متلاطم تغییر سریع در نیازها و ترجیحهای مشتریان سازمان است و با توجه به رویکرد نوین بازاریابی در جهت الگو کردن نیازهای مشتریان؛ یکی از مهمترن قابلیتهای پویای سازمان در جهت مدیریت تغییرات محیطی در چنین محیطهایی چابکی مشتری معرفی شده است. با توجه به نقش حیاتی چابکی مشتری در محیطهای متلاطم رقابتی و جدید بودن این مفهوم در ادبیات بازاریابی؛ هدف تحقیق حاضر بررسی چگونگی دستیابی به این قابلیت مهم برای سازمانهاست. از آنجایی که یکی از ابزارهای مهم دستیابی به چابکی مشتری در سازمان قابلیتهای پویا معرفی شدهاند، به همین علت در این مطالعه مدل شکل گیری بعد چابکی مشتری بر اساس قابلیتهای پویای شایستگی IT، هوشیاری کارآفرینانه و زیرکی بازار به منظور بهبود ابعاد ستادههای فرآیند سازمانی در صنعت الکترونیک ایران ارائه و آزمون شده است. این مدل بر اساس سه حوزه ادبیاتی مدیریت؛ یعنی ادبیات مدیریت استراتژیک در ارتباط با قابلیتهای پویا، ادبیات مرتبط با حوزه کارآفرینی و ادبیات مرتبط با فناوری اطلاعات ایجاد شده است. نتایج بدست آمده از نمونه آماری، مدل فوق را تایید مینماید. بنابراین، میتوان چنین نتیجه گرفت که قابلیتهای پویا به شکل گیری چابکی مشتری در سازمان کمک مینمایند، همچنین چابکی مشتری ایجاد شده بر کیفیت و کارایی ستادههای فرآیندی سازمان اثر مثبت دارد.
کلید واژگان
چابکی مشتریزیرکی بازار
هوشیاری کارآفرینانه
ستاده های فرآیندی سازمان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت نهادهای اقتصادی دانشگاه علوم اقتصادیدانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس




