تبیین نقش پیشایند جهتگیریهای استراتژیک در توسعۀ ارتباطات یکپارچۀ بازاریابی و عملکرد برند
(ندگان)پدیدآور
حکیمی, ایمانمحمودی میمند, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، این پژوهش چگونگی تأثیرپذیری قابلیتِ ارتباطات یکپارچۀ بازاریابی شرکت، از جهتگیریهای استراتژیک یادگیریمداری، بازارگرایی، گرایش به کارآفرینی و برندگرایی را بررسی کرده است. علاوه بر این، پژوهش حاضر چگونگی تأثیر قابلیت ارتباطات یکپارچۀ بازاریابی بر عملکرد برند را واکاوی میکند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامة استاندارد است که روایى آن از نظر صاحبنظران و پایایى آن به روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شده است. براساس دادههای حاصل از نظرسنجی از 368 نفر از مدیران ارشد کسبوکارهای کوچک و متوسط فعال در صنعت غذایی کشور در ششماه اول سال 1395، این مقاله تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری را با استفاده از نرمافزار SmartPLS 2 برای ارزیابی روابط مفروض بهکار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد یادگیریمداری بهطور مستقیم بر گرایش به کارآفرینی و بازارگرایی و از طریق بازارگرایی و برندگرایی بر قابلیت ارتباطات یکپارچۀ بازاریابی تأثیر میگذارد. همچنین یافتهها نشان میدهد هرچند قابلیت ارتباطات یکپارچۀ بازاریابی به طور مستقیم از بازارگرایی و برندگرایی تأثیرپذیر است، تمامی جهتگیریهای استراتژیک مکمّل یکدیگرند و هیچیک بهتنهایی مؤثر نیست. همچنین، توسعة قابلیت ارتباطات یکپارچۀ بازاریابی برای بهرهمندی از منافع جهتگیریهای استراتژیک سازمانی بهمنظور بهبود عملکرد برند بسیار مهم است.
کلید واژگان
جهتگیری های استراتژیکارتباطات یکپارچۀ بازاریابی
عملکرد برند
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، گروه مدیریت بازرگانی و مدیریت IT، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراندانشیار، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، گروه مدیریت بازرگانی و مدیریت IT ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران




