بررسی قصد مصرفکننده برای خرید محصولات سبز با استفاده از نظریة رفتار برنامهریزیشده، نگرانیهای زیستمحیطی و دانش زیستمحیطی
(ندگان)پدیدآور
عباسی, عباسیداللهی, شهربانوبیگی, جمالنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نگرانیها و آگاهی زیستمحیطی افراد جامعه باتوجهبه افزایش مشکلات و مسائل زیستمحیطی افزایش یافته است. این امر بهنوبة خود تغییر در رفتار مصرفکننده و تصمیمگیریهای خرید وی را در پی دارد؛ بنابراین هدف پژوهش این است که با استفاده از تئوری رفتار برنامهریزیشده، تأثیرات نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراکشدة مصرفکننده با در نظر گرفتن نقش نگرانی و دانش زیستمحیطی بر قصد خرید محصولات سبز را بررسی کند. به همین منظور، دادههای پژوهش از نمونهای مشتمل بر 384 نفر در شهر شیراز گردآوری شده و دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد نگرش و کنترل رفتاری ادراکشده تأثیر مثبتی بر قصد خرید محصولات سبز دارند؛ اما تأثیر هنجار ذهنی بر قصد خرید محصولات سبز معنادار نیست. همچنین، نگرانی زیستمحیطی و دانش زیستمحیطی تأثیر مثبتی بر قصد خرید محصولات سبز دارد؛ اما نگرانی زیستمحیطی بر هنجار ذهنی و کنترل رفتاری ادراکشده اثرگذار نبوده است.
کلید واژگان
تئوری رفتار برنامهریزیشدهنگرانیهای زیستمحیطی
دانش زیستمحیطی
محصولات سبز
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار بخش مدیریت، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایراندکتری مدیریت بازرگانی- بازاریابی، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.




