• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوید نو
    • دوره 22, شماره 72
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوید نو
    • دوره 22, شماره 72
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تأثیر دو روش سخنرانی و درمان شناختی- رفتاری با رویکرد مشاوره‌ای بر میزان اضطراب زنان باردار پرخطر مراجعهکننده به مراکز جامع سلامت شهر سنندج

    (ندگان)پدیدآور
    آزادیان, زینبعلیایی, نازیلاروشنی, دائمابتکار, فریبا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    703.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: بارداری پرخطر عبارت است از یک بارداری که در آن به هر دلیلی سلامت مادر و جنین به خطر می‌افتد و موجب اضطراب می‌شود. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو روش شناختی- رفتاری (CBT: Cognitive-Behavioral Therapy) و سخنرانی بر میزان اضطراب زنان باردار پرخطر در شهر سنندج انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله‌ای از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی است، در ارتباط با 144 زن باردار پرخطر 24 تا 35 هفته مراجعه‌کننده به مراکز جامع سلامت شهر سنندج در سال 1397 انجام شد. برای انتخاب نمونه‌ها، شهر به پنج منطقه تقسیم گردید و بر‌اساس بیشترین آمار زنان باردار پرخطر، شش مرکز به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. در هر مرکز نیز واحدهای مورد نظر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردیدند. پیش از مداخله به‌منظور ارزیابی نمره اضطراب، پرسشنامه Spielberger تکمیل گردید. سپس نمونه‌ها به سه گروه شناختی- رفتاری (48 نفر)، سخنرانی (48 نفر) و کنترل (48 نفر) تقسیم شدند. در ادامه، گروه شناختی- رفتاری به چهار گروه 12 نفره و گروه سخنرانی به دو گروه 24 نفره تقسیم گردیدند. مداخله در جلسات 90 تا 120 دقیقه‌ای به‌صورت دو بار در هفته برای هر گروه شناختی- رفتاری و یک بار در هفته برای هر گروه سخنرانی به مدت چهار هفته انجام شدند. گروه کنترل نیز مراقبت‌های معمول بارداری را دریافت کرد. چهار هفته پس از مداخله، مجدداً پرسشنامه Spielberger توسط پژوهشگر برای گروه‌ها تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS 21 و آزمون‌های آماری کروسکال- والیس (Kruskal–Wallis)، کای دو، T زوجی، توکی، تحلیل کوواریانس و آنالیز واریانس یک‌طرفه انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان دادند کهمیزان اضطراب در سه گروه سخنرانی، شناختی- رفتاری و کنترل قبل از مداخله تفاوت معناداری نداشت (05/0)؛ اما در دو گروه سخنرانی (05/0P نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان دادند که آموزش با رویکرد شناختی- رفتاری و شیوه سخنرانی بر کاهش اضطراب دوران بارداری تأثیر داشته است که تأثیر آموزش با رویکرد شناختی- رفتاری بیشتر بوده است؛ از این رو می‌توان گفت که در روش‌های سخنرانی و شناختی- رفتاری، مادران توانایی بیشتری را برای مدیریت اضطراب خود کسب می‌کنند و از پرداختن به افکار یا رفتاری که منجر به افزایش اضطراب در آن‌ها می‌گردد، اجتناب می‌نمایند.
    کلید واژگان
    اضطراب
    بارداری پرخطر
    سخنرانی
    شناختی- رفتاری

    شماره نشریه
    72
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
    کارشناس ارشد آموزش روانپرستاری، مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
    دکتری آمار، دانشیار، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
    دکتری بهداشت جامعه، استادیار، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران

    شاپا
    2645-5919
    2645-5927
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/nnj.2019.42626.1176
    http://nnj.mums.ac.ir/article_14157.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157767

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب