استانداردسازی پرسشنامه رضایت بیماران مراجعهکننده به بخش اورژانس بیمارستان نجمیه
(ندگان)پدیدآور
نیک پور, ابوالفضلغلامی فشارکی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه:رضایتمندی بیمار یکی از مهمترین شاخصهای ارکان سیستمهای ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی میباشد. با توجه به اهمیت این موضوع، مطالعه حاضر با هدف استانداردسازی پرسشنامه رضایت بیماران مراجعهکننده به بخش اورژانس بیمارستان نجمیه انجام شد. مواد و روشها:مطالعه تحلیلی- مقطعی حاضر در ارتباط با 538 نفر از بیماران بستری مراجعهکننده به بیمارستان فوق تخصصی "نجمیه" طی سال 1396 و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با اندازه انجام شد. در این مطالعه پس از بررسی روایی محتوایی بهمنظور بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد و برای بررسی پایایی، روش آلفا مورد استفاده قرار گرفت. همچنین بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS 24و AMOS 24در سطح معناداری 05/0 بهره گرفته شد. یافتهها:نمونه آماری مورد بررسی در این مطالعه (538 نفر) متشکل از 200 زن (2/37 درصد) و 338 مرد (8/62 درصد) بود. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشاندهنده سه عامل با تبیین بیش از 67 درصد از واریانس و شاخص Kaiser-Meyer-Olkinمعادل 93/0 بودند که این عوامل توسط تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفتند (63/0PCFI=، 05/0RMSEA=). شایان ذکر است که پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ معادل 93/0 گزارش گردید. نتیجهگیری:با توجه به اینکه شاخصهای روایی و پایایی پرسشنامه رضایت بیماران در بخش اورژانس بیمارستان نجمیه همگی در حد مطلوبی قرار داشتند، میتوان از آن بهعنوان ابزاری روا و پایا بهمنظور اندازهگیری رضایت بیماران بستری در اورژانس استفاده نمود.
کلید واژگان
استانداردسازیبخش اورژانس
پایایی
رضایت بیمار
روایی
شماره نشریه
71تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، آمار زیستی، گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایراناستادیار، آمار زیستی، گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران
شاپا
2645-59192645-5927




