• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوید نو
    • دوره 18, شماره 60
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوید نو
    • دوره 18, شماره 60
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر روزه داری بر میزان اضطراب امتحانی، نگرانی و افکار منفی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    فیروز بخت, محمداکرمی, رزاراجی, مجتبیبهرام پور, احساننظرزاده, رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    404.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه:اضطراب امتحان نوعی خود اشتغالی ذهنی است، که اغلب باعث ارزیابی منفی و عدم تمرکز حواس و واکنش های جسمانی نامطلوب ﻣﯽشود. بدون تردید ترس از امتحان بین دانشجویان رایج بوده و ‌مهمترین علت آن، نتیجه‌ای است که از امتحان بدست می‌آید. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط روزه داری با اضطراب امتحانی و عوامل مرتبط آن انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی_تحلیلی بوده که در آن 272 پرسشنامه بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول، در آخرین روز امتحانی هر رشته و ورودی توزیع شد. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب امتحانی TAI بود، که اضطراب، نگرانی و افکار منفی در مورد امتحان را مورد ارزیابی قرار ﻣﯽدهد. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از نرم افزار spss21 ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮفتند. یافته ها: بر اساس یافته های این مطالعه اضطراب امتحان در بین دانشجویان در 18% موارد کم، 41.9% متوسط، 31.5% شدید و 8.5% دارای اضطراب امتحانی بسیار شدید بودند. دانشجویان دختر از اضطراب امتحانی بیشتری رنج می برند(p=0.001 و t=4.16). همچنین شدت اضطراب امتحان در دانشجویان غیر خوابگاهی(p=0.002 و t=3.13) و کسانی که از محل برگزاری امتحانات رضایت نداشتند(p=0.001 و t=3.39) بیشتر بود. همچنین بین روزه داری با اضطراب امتحانی ارتباط آماری معناداری وجود نداشت(p=0.01 و t=2.814). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که روزه داری بر میزان اضطراب امتحانی دانشجویان، مرتبط می باشد. بنابراین ترویج این فریضه می تواند باعث ایجاد آرامش روانی در بین دانشجویان شود. شناسایی سایر عوامل موثر در بهبود عملکرد دانشجویان، در مطالعات آینده پیشنهاد می شود.
    کلید واژگان
    اضطراب
    امتحان
    نگرانی
    افکار منفی
    روزه داری

    شماره نشریه
    60
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
    گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
    کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
    کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
    کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران

    شاپا
    2645-5919
    2645-5927
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/nnj.2015.6766
    http://nnj.mums.ac.ir/article_6766.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157688

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب