• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 19, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 19, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مواضع سیاسی تربیت دانش‌آموز به مثابه شهروند مطلوب در اسناد رسمی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،سند چشم انداز 20 ساله)

    (ندگان)پدیدآور
    کمالپورخوب, ناصرهاشمی, سید ضیاءنجاتی حسینی, سید محمودسید محمود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    570.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شهروند مطلوب برای نظام‌های رسمی به‌عنوان عنصری خلاق و مستقل شناخته می‌شود. آنها برای تحت انقیاد درآوردن‌شان از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. نظام تربیت رسمی جمهوری اسلامی نیز با تدوین اسناد «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند چشم‌انداز20 ساله» تلاش می‌کند شهروند مطلوب خود را تربیت کند. این مقاله ضمن شناسایی بنیان‌های آماده-سازی شهروندی و ویژگی‌های شهروند مطلوب تلاش دارد موضع‌ شفاف نظام رسمی تعلیم و تربیت در ایران را از طریق این اسناد نسبت به تربیت شهروند-دانش‌آموز مشخص سازد. به لحاظ روش‌شناسی این مقاله از نوع اسنادی تحلیلی است که محتوای اسناد موردنظر به روش تحلیل محتوایی مورد واکاوی قرار گرفت و نمونه‌‌ها به‌صورت نمونه‌گیری نظری به شیوه‌ی فیش‌برداری انتخاب شده‌اند. در بخش یافته‌ها نتایج حاصل از تحلیل‌ اسناد نشان می‌دهد که هر دو سند رسیدن به قرب الهی را هدف غایی آرمان تربیت می‌دانند. مقوله‌‌ی استخراجی شهروند دیندار در محورهای دینی (اعتقادی،عبادی) و مقوله‌ی شناختی(ارزشی،اخلاقی ،علمی و فرهنگی) در هردو سند این سنخیت را نشان می‌دهد. اما در بررسی مقوله‌ی شهروند اجتماعی با محورهای مورد بررسی(منفعت اجتماعی، مشارکت اجتماعی سیاسی، نقش‌آفرینی مجزای اجتماعی و منشا رشد اجتماعی)مسیر متفاوتی برای رسیدن به هدف معرفی می‌کنند. بر‌اساس این نتایج سند تحول دستیابی به ایده‌ال‌های شهروند مطلوب را در اولویت دادن به اراده‌ی فردی می-بیند؛ در حالی که سند چشم انداز ضمن در نظر گرفتن این تفاوتها نقطه آغاز تربیت شهروندی را ایجاد ساختار مناسب و قرار گرفتن افراد در این نهادها برای فراگیری الگوهای رسمی نظام حاکم تدوین می‌کند.
    کلید واژگان
    شهروند مطلوب
    سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
    سند چشم انداز 20 ساله

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-05-21
    1399-03-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه ازاد تهران مرکز
    گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    استادیار جامعه شناسی دانشگاه ازاد تهران مرکزی

    شاپا
    1735-1235
    URI
    http://noavaryedu.oerp.ir/article_107721.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157638

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب