• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عقلانیت نقادانه و منطق موقعیت: رهیافتی کارآمد برای روش شناسی دانش آموزش و پرورش

    (ندگان)پدیدآور
    پایا, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    463.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    آموزش و پرورش به منزله یکی از اساسی ترین نهادهای انسان ساز و تمد ن آفرین، نقشی چشمگیر در شکل دادن به حیاتِ جهان فرهنگی آدمیان، ایفا می کند. اهمیت این نها د با در نظر گرفتن این نکته بیشتر آشکار می شود که جهان جدید، در قیاس با همه ادوار گذشتۀ تاریخ بشر، از زمان ظهور نخستین انسان هوشمند به این سو، از بالاترین میزان عناصر فرهنگی برخورداراست و فرهنگ (در معنای عام این واژه) بیشترین سهم را در معماری آن بر عهده دارد. این نهاد در عین حال در زمرۀ برساخته های آدمی به شمار می آید و از این رو در همان حال که می تواند به واسطه توان علی خود (که به مدد حیثِ التفاتی جمعی کنشگران برسازنده و /یا بهره گیرنده از این نهاد در آن به ودیعه گذارده شده)، بر آنان تأثیر بگذارد، از رهگذر تعامل با کنشگران، دستخوش تحول می شود. از آنجا که مسیر این تحولات احتمالی تا حدّ زیادی به توانائی های معرفتی کنشگران و نیز کفایت روش های به کار گرفته شده از سوی آنان بستگی دارد؛ هر نوع آموزه معرفت شناسانه، روش شناسانه که بتواند به بهبود این نهاد و شناسایی ظرفیت های مثبت در آن و زمینه سازی برای ایجاد شرایط مناسب برای بهره گیری از این ظرفی تها کمک کند، مقبول و مطلوب خواهد بود.
    کلید واژگان
    زندگی فرهنگی
    مدل معرفت شناختی
    سازمان آموزش و پرورش
    عقلانیت نقادانه
    منطق موقعیت

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2007-09-23
    1386-07-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و استاد مدعو مرکز تحقیقات در باره دموکراسی، دانشگاه وِست-مینیستِر، انگلستان؛

    شاپا
    1735-1235
    URI
    http://noavaryedu.oerp.ir/article_78828.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157589

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب