• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین و تحلیل جریان اسلامی سازی علوم و آثار آن بر تعلیم و تربیت

    (ندگان)پدیدآور
    سجادی, سیدمهدیبرخورداری, رمضان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    740.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    گاه تحولات روزافزون بشر در حوزه های گوناگون "انقلاب های صنعتی" سالهای اول قرن هفدهم است. اندیشه مدرنیته نیز در همین دوران شکل می گیرد. مهم ترین ویژگی اندیشه مدرنیته "اومانیسم" است. غرب، خاستگاه این تمدن نوین بوده است. اندیشه مدرن تدریجاً به دیگر سرزمین های غیر غربی گسترش یافت. اسلام در حکم یکی از تمدن های غیر غربی خواه ناخواه می باید با این تمدن نوین مواجه می شد. از بدو مواجهه مسلمانان با تمدن نوین غرب به طور پراکنده تلاش هایی در این جهت صورت گرفته است. نخستین تلاش های سازمان یافته در حوزۀ تعلیم و تربیت در سال 1977 با برگزاری کنفرانس "تعلیم وتربیت مسلمانان" در شهر مکه آغاز شد. تفکر "اسلامی سازی علوم" نیز در همین کنفرانس مطرح و بعدها دنبال شد. با گذشت سال ها از این رویداد، حتی مدعیان این تفکر نیز از روند تحقق مطلوب آن اظهار رضایت نمی کنند. چرایی عدم تحقق مطلوب این نظر و به تبع آن تعلیم و تربیت وجه مسئله خیز مقاله حاضراست. رویکردهایی که مسلمانان برای اسلامی سازی علوم در نظر گرفته اند، عبارت اند از: استنباطی، سنت گرایانه، تغییر پارادایم و تغییر پیش فرض. هر کدام از این رویکردها دلالت هایی را برای تعلیم و تربیت دربردارد و در جهت تحقق مطلوب خود نیازمند توجه به سه حوزۀ انتقادی، معرفت شناسانه، دین شناسانه و تربیتی است.
    کلید واژگان
    تبیین و تحلیل
    اسلامی سازی علوم
    تعلیم و تربیت

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2004-03-20
    1383-01-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس
    کارشناس ارشد فلسفۀ تعلیم و تربیت

    شاپا
    1735-1235
    URI
    http://noavaryedu.oerp.ir/article_78745.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157536

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب