• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی و مقایسه دیدگاه سطوح استفاده کننده از نتایج پژوهشی نسبت به مدل های کاربست

    (ندگان)پدیدآور
    کبیری, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    293.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    دیدگاه افراد نسبت به پژوهش ها و نتایج آن ارتباط مستقیم با نحوه استفاده از نتایج پژوهشی دارد. این دیدگاه، تعیین کننده میزان وچگونگی بهره گیری از یافته ها است. از این رو به منظور بررسی نگرش کاربران یافته های پژوهشی، شکل های بهره گیری از یافته ها با عنوان مدل های کاربست مطالعه شد و چهار مدل اصلی کاربست شامل: مدل های انتقال خطی، حل مسئله، روشنگری و تعاملی شناسایی شدند. با توجه به پرسش پژوهش در زمینة مقایسه میان سطوح کاربران، سه سطح معلمان، کارشناسان و مدیران مورد توجه قرار گرفتند. نگرش 181 نفر از سطوح کاربران با بهره گیری از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. این عده به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از میان کارکنان سازمان و هشت منطقه از مناطق سازمان آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برگزیده شدند. داده های هر سطح با بهره گیری از آزمون T دوبه دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل های تعاملی، انتقال خطی، حل مسئله و روشنگری به ترتیب از نگرش مساعد کاربران برخوردار بودند. در مقایسة الگوهای پاسخ دهی سطوح استفاده کننده، تفاوتی میان ترتیب مدل ها مشاهده نشد و تنها تفاوت قابل اشاره به معنادار بودن تفاوت ها مربوط می شد. به این صورت که در میان نمونه مدیران همة تفاوت ها معنادار بودند، ولی در میان کارشناسان تفاوت میان مدل های تعاملی و انتقال خطی و همچنین تفاوت میان مدل های حل مسئله و روشنگری معنادار نبود. در میان معلمان نیز میان مدل های تعاملی و انتقال خطی، تفاوت معناداری ملاحظه نشد. به طور کلی نتایج نشان داد که از نظر کاربران مدل های تعاملی و انتقال خطی از اهمیت بیشتر برخوردارند. که این یافته همسو با نتایج پیشین است. مدل روشنگری نیز دارای پایین ترین نگرش است که به نظر می رسد با توجه به اهمیت آن باید بیشتر شناسانده شود.
    کلید واژگان
    اشاعه و کاربست یافته های پژوهشی
    مدل کاربست
    مدل تعاملی
    مدل انتقال خطی
    مدل حل مسئله
    مدل روشنگری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2006-06-22
    1385-04-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

    شاپا
    1735-1235
    URI
    http://noavaryedu.oerp.ir/article_78796.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157479

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب