• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسنامه ای برای واژه ها

    (ندگان)پدیدآور
    طیبی, اکرم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.623 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    الگوهایی که تاکنون برای جمع آوری واژگان پایه مورد استفاده قرار گرفته معمولاً بر پیکره های واژگانی عظیم و بسامدشماری یا شم زبانی مجریان طرح متکی بوده است فهرست های بسامدی بسیار تحت تأثیر منابعی قرار دارند که در تهیه فهرست به کار رفته اند این فهرست ها پاسخ مناسبی برای نیازهای اساسی زیر فراهم نمی آورند: - آگاهی از سطح واژگان ورودی های هر پایه - تعیین واژه های مناسب هر پایه - میزان افزایش معقول واژه ها در هر بخش  در این مقاله نگارنده بر آن است الگوی خود را برای شناسایی واژگان پایه معرفی کند برای این کار از دستاوردهای معناشناسی و رده شناسی زبان در زمینه حوزه های معنایی استفاده کرده و در طراحی این الگو کوشیده است از سویی مشکلات فهرست های پیشین را برطرف سازد و از سوی دیگر دو هدف قابلیت به کارگیری الگو در سراسر کشور و سهولت استفاده از آن و سهولت طبقه بندی و امکان بازنگری داده ها را فراهم آورد برای این منظور در مرحله اول پایه تحصیلی مرحله دوم منبع واژگان (دانش آموزان کتاب درسی کتاب غیردرسی و) مرحله سوم نوع واژگان (دیداری شنیداری گفتاری خوانداری نوشتاری) مرحله چهارم حالت دستوری (اسم فعل صفت و) و مرحله پنجم حوزه معنایی واژه (روابط خویشاوندی اسم خاص اعضای بدن) را تعیین کرده است این شیوه نگرش به آموزش واژگان پایه و تفکیک واژه ها در مرحله سوم زمینه را برای تقویت متوازن مهارت های چهارگانه زبانی فراهم می آورد اما نکته ای درباره مرحله چهارم قابل ذکر است: تعداد صفت هایی که به صورت فعال از آن ها استفاده می کنیم بسیار کم و محدود است به عبارت دیگر ذخیره واژگانی اقسام کلام ما رشد نامتوازنی دارد و این مسئله هنگام ترجمه واضح تر می شود معمولاً مترجمان در یافتن معادل درمی مانند و گناه به گردن زبان فارسی می افتد حال آنکه آموزش زبان فارسی مناسب نیست و واژگان به صورت متعادلی در اقسام کلام رشد نکرده است با استفاده از این الگو هر واژه شناسنامه ای پیدا می کند و به آسانی قابل بازیابی است مسئولان تهیه مواد آموزشی می توانند با توجه به ملاک های علاقه و دانش پیش زمینه ای حوزه های معنایی مورد نظر خود را برای هر پایه انتخاب کنند و از میان اعضای این حوزه واژه های مورد نیاز را برگزینند به این ترتیب آموزش ساده تر می شود زیرا واژه ها در یک شبکه معنایی قرار می گیرند.
    کلید واژگان
    بسامدشماری
    واژگان پایه
    واژگان دیداری
    واژگان گفتاری
    واژگان شنیداری
    واژگان خوانداری
    واژگان نوشتاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2003-06-22
    1382-04-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

    شاپا
    1735-1235
    URI
    http://noavaryedu.oerp.ir/article_78729.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157471

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی واژگان خوانداری کودکان دبستانی و مقایسه‌ی آن‌ها با واژگان نوشتاری آنان 

      کوکبی, مرتضی؛ چراغی, زهره (دانشگاه شیراز, 2014-01-21)
      وجود کتاب مناسب و درخور ویژگی­های کودک، در ایجاد انگیزه و عادت مطالعه بسیار مؤثر است. کتاب کودک و نوجوان هم از نظر موضوع و هم از نظر سبک نگارش، نباید از محدوده‌ی توانایی­های ذهنی او فراتر باشد. اگر واژگان به کار رفته در ...

    • نقد و بررسی فرایند واژه گزینی و انواع آن در نیایش های امام رضا (ع) 

      غنی زاده, منیره؛ مقدم متقی, امیر؛ آباد, مرضیه (بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام), 2024-11-21)
      آثاری که از خاندان اهل بیت پیامبر(ص) در میان ما به ودیعه نهاده شده، از برجسته ­ترین و زیباترین متون در هر عصر و زمانی به ­شمار می ­رود؛ بنابراین می ­طلبد هر یک از پژهشگران به فراخور توان علمی خود به کشف زیبایی­ ها و بیان ...

    • غربال‌سازی ، روشی مناسب جهت تخمین واژگان پایه 

      اعلایی, مریم (فاطمه نعیمی حشکوائی, 2006-07-23)
      هر زبانی از مجموعه ­ای واژه تشکیل شده است که به آن واژگان می­ گوییم و با ترکیب آنها با یکدیگر طبق قواعد خاص می ­توانیم جمله ­های بیشمار بسازیم . در میان این واژه ­ها تعدادی معروف به واژگان پایه هستند یعنی واژه ­هایی که همه ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب