بازشناسی مفهوم و تبیین جایگاه زبان امکان در برنامههای درسی و آموزش با تأکید بر دورة ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
تجری, طیبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقالة حاضر از نوع پژوهش فلسفی تحلیل مفهومی بوده است. لذا نخست با روش «تفسیر مفهومی»، به بازشناسی مفهوم «زبان امکان» پرداخته و معانی گوناگون آن را بهاجمال بررسی کرده است. بحث مقدماتی روشن ساخت که زبان امکان یک ظرفیت و قابلیت ارجمند بهجای مطلق صحبت کردن است که فرضیهها را به چالش میکشد و دانشآموزان را از تفکر محدود خود بیرون میآورد. سپس دربارة کاربرد زبان امکان در برنامههای درسی و آموزش به روش مفهومپردازی بحث شد. این موضوع متضمن پذیرش اصل تازهای در طراحی آموزشی است تا چگونگی پاسخگو بودن آموزش به قدرت زبان امکان را، بهعنوان یک ابزار ذهنی و یک منبع مغتنم در فرایند یاددهی - یادگیری، در کانون توجه قرار دهد.در بخش بعدی، به روش ارزیابی ساختار مفهومی، ضرورت پرورش زبان امکان معلمان در نظامهای تعلیموتربیت از ابعاد گوناگون مورد بحث واقع شده است. از جملة این ابعاد میتوان به نقش برنامة درسی در فعلیت بخشیدن به ظرفیتهای بالقوة ذهنی یا «ساختن ذهن» با استفاده از نظر دانشآموزان و معلمان، نقش زبان امکان معلمان در پرورش خلاقیت، طرح مسئله، و پرورش سوادهای چندگانه در دانشآموزان اشاره کرد. در آخرین بخش مقاله و در مقام جمعبندی، برای خروج از وضعیت نامطلوب کنونی ارائه طریق شده است.
کلید واژگان
زبان امکانبرنامة درسی
آموزش
دورة ابتدایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01




