تأثیر سوادآموزی بر افزایش سرمایة اجتماعی و روانشناختی سوادآموزان
(ندگان)پدیدآور
شریفان, احمدباقرزاده, علینامجومنش, مهدیبازگیر, عابدیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر که با روش نیمه آزمایشی گروه کنترل همراه با پیش و پسآزمون انجام شد، بررسی میزان تأثیر شرکت در دورههای سوادآموزی و دریافت محتوای آموزشی مرتبط با آن بر افزایش سرمایة اجتماعی و روانشناختی سوادآموزان بود. به این منظور از جامعة آماری، یعنی تمامی زنانی که در نیمة دوم سال 1396 در سطح کشور در یکی از دورههای سوادآموزی (دورة سوادآموزی و انتقال) ثبتنام کرده و با حضور در کلاس درس، مشغول سوادآموزی بودند، به روش غیر تصادفی از نوع در دسترس، 480 نفر از سه استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و البرز انتخاب شدند؛ بهطوریکه نیمی از آنان به گروه آزمایش (120 نفر دورة سوادآموزی و 120 نفر دورة انتقال) و نیمی دیگر به گروه کنترل تعلق داشتند. سپس با استفاده از دو مقیاس محقق ساخته، متغیرهای پژوهش موردسنجش قرار گرفتند.تحلیل دادههای جمعآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد، شرکت در دورههای سوادآموزی بهطور معنیداری بر افزایش سرمایة اجتماعی و روانشناختی سوادآموزان تأثیر دارد. بهطوریکه با تداوم سوادآموزی میزان تأثیر آن بر سرمایة اجتماعی 6/12 درصد (میزان اثر در دورة سوادآموزی 502/0 و دورة انتقال 628/0) و سرمایة روانشناختی 4/32 درصد (میزان اثر در دورة سوادآموزی 327/0 و در دورة انتقال 651/0) بهطور معنیدار افزایش مییابد. لذا، نتیجه میگیریم: سوادآموزی بر افزایش سرمایة اجتماعی و روانشناختی سوادآموزان زن شرکتکننده در دورههای سوادآموزی بهطور معنیدار تأثیر دارد و با تداوم سوادآموزی بر میزان آن افزوده میشود.
کلید واژگان
سوادآموزیسوادآموز
سرمایة اجتماعی
سرمایة روانشناختی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری دانشگاه تهراندانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی دانشگاه دفاع ملی
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد تهران مرکز
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی




