طراحی چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع دورة دوم متوسطه
(ندگان)پدیدآور
دوراندیش, احمدرضانادری, عزت اللهسیف نراقی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع در دورة دوم متوسطه است. رویکرد تحقیقی حسب مفهوم و ماهیت تحقیق «آمیخته یا ترکیبی» و هدف آن کاربردی است و برای انجام آن از روشهای تحلیل محتوا و روش تحقیق توصیفی بهره گرفته می شود. نمونههای موردنظر برای گردآوری دادهها عبارتاند از 44 متخصص برنامهریزی درسی، هنرآموز و خبرة حرفة مکانیک صنایع، و 35 منبع مرتبط با موضوع. علاوه برآن، دادههای حاصل از فن دلفی، با استفاده از آزمون کندال، فراوانی، درصد و درصد تراکمی تجزیهوتحلیل می شوند. یافتههای این پژوهش چارچوب برنامة درسی است مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع، شامل اجزای منطق برنامة درسی، کارکرد برنامة درسی، محدوده و قلمرو برنامة درسی، الگوی طراحی برنامة درسی، ساختار، جدول برنامة درسی، اهداف برنامة درسی، محتوا، فعالیتهای یادگیری و روشهای ارزشیابی و ویژگیهای هر یک از آنها. این چارچوب که با توافق صاحبنظران حاصل میشود، برای نخستین بار در کشور طراحی می شود و توجه به گزارههای برنامة درسی ملی و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی از ویژگیهای اصلی در طراحی آن محسوب می شوند. نتایج این پژوهش میتواند علاوه بر تدوین برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع دورة دوم متوسطه، برای سایر رشتههای فنیوحرفهای، بهمنظور تدوین چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی، برای نمونه مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
برنامة درسی مبتنی برشایستگیرشتة مکانیک صنایع
چارچوب برنامة درسی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترا، رشتة برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستاد علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران




