توانمندسازی حرفهای معلمان در چشمانداز آینده و ارائة مدل
(ندگان)پدیدآور
علی محمدی, غلامعلیجباری, نگیننیازآذری, کیومرثنوع مدرک
Textمقاله مروری
زبان مدرک
فارسیچکیده
توانمندسازی منابع انسانی کلید توسعه و پیشرفت سازمانهای آموزشی در مواجهه با تغییرات جهانی است. از معلم بهعنوان مهمترین عامل تغییر در آموزشوپرورش یادشده است. دانشگاه فرهنگیان، بهعنوان دانشگاهی نوپا، در تربیت، آمادهسازی و توانمندسازی معلمان، متناسب با ارزشهای اسلامی و نیازهای جامعه، برای ورود به عرصة تعلیموتربیت در چشمانداز آینده، نقشی اساسی ایفا میکند. هدف اصلی پژوهش ارائة مدل توانمندسازی حرفهای معلمان در چشمانداز آینده است. روش تحقیق از نوع کیفی است. جامعة آماری پژوهش عبارت است از اسناد فرادستی، استادان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان که از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. دادهها با بهرهگیری از تحلیل محتوای کیفی از اسناد بالادستی و ابزار مصاحبة نیمهساختاریافته با 26 نفر از استادان جمعآوری شد. بر اساس نتایج حاصله، مدل استخراجی 63 شاخص، 19 مؤلفه و 6 بعد برای توانمندسازی حرفهای معلمان در چشمانداز آینده دارد. ابعاد شامل محتوای برنامة درسی و آموزشی (چهار مؤلفه)، سواد دیجیتالی (سه مؤلفه)، اخلاق و بصیرت دینی (سه مؤلفه)، بهسازی کارورزی (دو مؤلفه)، ساختار سازمانی (چهار مؤلفه) توسعة دانش و مهارتهای حرفهای معلم (سه مؤلفه)، در دانشگاه فرهنگیان شناسایی شدند. ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای حاصل از مدل توانمندسازی حرفهای میتواند زمینهساز ارتقای کیفی معلمان در چشمانداز آیندة دانشگاه فرهنگیان باشد.
کلید واژگان
توانمندسازی حرفهایمعلمان
دانشگاه فرهنگیان
دانشجومعلمان
چشمانداز آینده
مدل
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانگروه مدیریت آموزشی, واحد گرگان, دانشگاه آزاد اسلامی, گرگان, ایران
گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران




