شناسایی نرمافزار آموزشی مناسب ویژگیهای رشدی یادگیرندگان دورة پیشدبستانی
(ندگان)پدیدآور
تقی پور, کیومرثمحمودی, فیروزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تصمیمگیری دربارة انتخاب نرمافزار آموزشی مناسب ویژگیهای رشدی دورة پیشدبستانی انجام شد. بدین منظور، از روش پژوهش ارزشیابانه و رویکرد فرایند تحلیل سلسلهمراتبی برای انتخاب نرمافزار آموزشی مناسب استفاده شد. جامعة آماری این پژوهش، همة نرمافزارهای آموزشی دورة پیشدبستانی تولید شده توسط شرکتهای چندرسانهای در ایران بودند که از این میان، تعداد 12 نرمافزار به شیوة نمونهگیری در دسترس انتخاب و با استفاده از فهرست وارسی 29 گویهای محقق- ساخته ارزیابی شدند. روایی محتوایی ابزار توسط سه نفر از متخصصان مربوطه تأیید شد، و پایایی ابزار نیز با استفاده از نرخ سازگاری برای تمامی معیارها و نرمافزارها، کوچکتر از 0.1 به دست آمد که نشانگر منطقی و پایا بودن مقایسههای زوجی است.یافتههای مربوط به اولویتبندی معیارهای ارزشیابی نسبت به هم نشان داد که کیفیت معیارهای تناسب با سن کودکان، لذتبخش/ درگیرکننده، ارزش تربیتی، کودکپسندانه، سنجش و نظارت، و قابلیت شخصیسازی، در نرمافزارهای آموزشی به ترتیب در رتبههای اول تا ششم قرار دارند. همچنین، طبق یافتههای مربوط به اولویتبندی نرمافزارهای آموزشی دورة پیشدبستانی براساس کل معیارهای ارزشیابی، «نرمافزار میشا و کوشا» (با وزن 0.139) در رتبة اول، و «نرمافزار لالایی» (با وزن 0.032) در رتبة دوازدهم قرار دارد.در مجموع میتوان نتیجه گرفت که کیفیت اکثر نرمافزارهای آموزشی پیشدبستانی در همة ابعاد، به ویژه در دو بعد «سنجش و نظارت»، و «قابلیت شخصیسازی» به تقویت نیاز دارد، و صرفاً تعداد معدودی از نرمافزارهای آموزشی، از جمله میشا و کوشا، انیشتین کوچولو، کودک نابغه، پیشدبستانی و کودکستان، و آموزش تصویری الفبای فارسی میتوانند یادگیری یادگیرندگان را ارتقا دهند.
کلید واژگان
نرمافزار آموزشیدورة پیشدبستانی
تصمیمگیری
فرایند تحلیل سلسلهمراتبی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریزدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز




