• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 17, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 17, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی نرم‌افزار آموزشی مناسب ویژگی‌های رشدی یادگیرندگان دورة پیش‌دبستانی

    (ندگان)پدیدآور
    تقی پور, کیومرثمحمودی, فیروز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    506.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تصمیم‌گیری دربارة انتخاب نرم‌افزار آموزشی مناسب ویژگی‌های رشدی دورة پیش‌دبستانی انجام شد. بدین منظور، از روش پژوهش ارزشیابانه و رویکرد فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی برای انتخاب نرم‌افزار آموزشی مناسب استفاده شد. جامعة آماری این پژوهش، همة نرم‌افزارهای آموزشی دورة پیش‌دبستانی تولید شده توسط شرکت‌های چندرسانه‌ای در ایران بودند که از این میان، تعداد 12 نرم‌افزار به شیوة نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از فهرست وارسی 29 گویه‌ای محقق- ساخته ارزیابی شدند. روایی محتوایی ابزار توسط سه نفر از متخصصان مربوطه تأیید شد، و پایایی ابزار نیز با استفاده از نرخ سازگاری برای تمامی معیارها و نرم‌افزارها، کوچک‌تر از 0.1 به دست آمد که نشانگر منطقی و پایا بودن مقایسه‌های زوجی است.یافته‌های مربوط به اولویت‌بندی معیارهای ارزشیابی نسبت به هم نشان داد که کیفیت معیارهای تناسب با سن کودکان، لذت‌بخش/ درگیرکننده، ارزش تربیتی، کودک‌پسندانه، سنجش و نظارت، و قابلیت شخصی‌سازی، در نرم‌افزارهای آموزشی به ترتیب در رتبه‌های اول تا ششم قرار دارند. همچنین، طبق یافته‌های مربوط به اولویت‌بندی نرم‌افزارهای آموزشی دورة پیش‌دبستانی براساس کل معیارهای ارزشیابی، «نرم‌افزار میشا و کوشا» (با وزن 0.139) در رتبة اول، و «نرم‌افزار لالایی» (با وزن 0.032) در رتبة دوازدهم قرار دارد.در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که کیفیت اکثر نرم‌افزارهای آموزشی پیش‌دبستانی در همة ابعاد، به ویژه در دو بعد «سنجش و نظارت»، و «قابلیت شخصی‌سازی» به تقویت نیاز دارد، و صرفاً تعداد معدودی از نرم‌افزارهای آموزشی، از جمله میشا و کوشا، انیشتین کوچولو، کودک نابغه، پیش‌دبستانی و کودکستان، و آموزش تصویری الفبای فارسی می‌توانند یادگیری یادگیرندگان را ارتقا دهند.
    کلید واژگان
    نرم‌افزار آموزشی
    دورة پیش‌دبستانی
    تصمیم‌گیری
    فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
    دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز

    شاپا
    1735-1235
    URI
    http://noavaryedu.oerp.ir/article_84343.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157422

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب