| dc.contributor.author | الله کرمی, آزاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | علی آبادی, خدیجه | fa_IR |
| dc.contributor.author | مراد صحرایی, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | دلاور, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:33:02Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:33:02Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:33:02Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:33:02Z | |
| dc.date.issued | 2018-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-01-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | الله کرمی, آزاد, علی آبادی, خدیجه, مراد صحرایی, رضا, دلاور, علی. (1397). آموزش به زبان مادری در نظام آموزش رسمی کشور: فرصت یا تهدید؟. نوآوری های آموزشی, 17(1), 43-74. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1235 | |
| dc.identifier.uri | http://noavaryedu.oerp.ir/article_79139.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157397 | |
| dc.description.abstract | در این مطالعه کیفی، فرصت ها و تهدیدهای آموزش به زبان مادری در نظام آموزش رسمی کشور از دیدگاه متخصصان و مسئولان مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، با رویکرد استقرایی، مصاحبه هایی نیمه ساختارمند با استادان رشته های زبان شناسی، علوم تربیتی و روان شناسی و نیز با مسئولان آموزش وپرورش استان کرمانشاه، به شیوۀ هدفمند، به عمل آمد. همچنین 18 مقاله، چهار کتاب و پنج پایان نامه در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و تحلیل ها تا حد اشباع ادامه یافت. واحد ثبت در این پژوهش «مضمون» در نظر گرفته شد. برای اطمینان از روایی یافته ها از روش «بررسی توسط اعضا» استفاده شد و برای تعیین پایایی، روش پایایی «توافق بین دو کدگذار» به کار گرفته شد. در انتهای تحلیل محتوای استقرایی و با مقایسه مستمر کدهای به دست آمده مشخص شد: متخصصان چهار مقولة رشد شناختی، بهداشت روانی، وحدت ملی و گسترش دموکراسی را مهم ترین فرصت های آموزش به زبان مادری می دانند، مسئولان نیز تحقق توسعه، بهبود عملکرد تحصیلی و پرورش نیروی انسانی را فرصت ها و فقر منابع زبانی را تهدید آموزش به زبان مادری برشمردند. نتایج این پژوهش دربردارندة نکات ارزشمندی از فواید آموزش به زبان مادری برای سیاست گذاران آموزشی در کشور می باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 449 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نوآوری های آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Educational Innovations | en_US |
| dc.subject | زبان مادری | fa_IR |
| dc.subject | آموزش مبتنی بر زبان مادری | fa_IR |
| dc.subject | آموزش وپرورش | fa_IR |
| dc.title | آموزش به زبان مادری در نظام آموزش رسمی کشور: فرصت یا تهدید؟ | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 43 | |
| dc.citation.epage | 74 | |