بررسی سبک زندگی اسلامی در برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی از منظر اسناد تحول بنیادین آموزش وپرورش
(ندگان)پدیدآور
مظاهری, حسنالله موسی پور, نعمتناطقی, فائزهسیفی, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی میزان توجه به سبک زندگی اسلامی در برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی، مورد نظر اسناد تحول بنیادین آموزش وپرورش، بوده است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و از نوع تحلیل محتوا بود. ابتدا مؤلفه های ده گانۀ سبک زندگی اسلامی شامل مهارت های اجتماعی، اعمال عبادی، باورهای اعتقادی، ارزش های اخلاقی، مهارت های مالی، وظایف خانوادگی، مهارت های حفظ سلامت، دانش و مهارت های تفکر، دانش و مهارت های دفاعی امنیتی و زمان شناسی شناسایی شد و به تأیید رسید. سپس گزاره های مرتبط با این مؤلفه ها از اسناد تحولی شناسایی و استخراج و با اِعمال ضرایب در نظرگرفته شده، داده های حاصل مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اسناد تحولی به طورکلی به اکثر مؤلفه های سبک زندگی اسلامی در برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی توجه کرده و مؤلفه های مذکور پوشش دهی مناسبی داشته اند. در این میان، بیشترین پوشش دهی به ترتیب به مؤلفه های مهارت های اجتماعی، اعمال عبادی و ارزش های اخلاقی و کمترین پوشش به مؤلفه های مالی، مهارت های دفاعی- امنیتی و زمان شناسی اختصاص داده شده است.
کلید واژگان
سبک زندگی اسلامیبرنامۀ درسی دورۀ ابتدایی
اسناد تحول بنیادین آموزش وپرورش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراکاستاد راهنما و نویسنده مسئول، دانشیار دانشگاه فرهنگیان
استاد مشاور و عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
استاد مشاور و عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک




