تأثیرکارکردهای رهبری مدیران بر توانمندسازی معلمان
(ندگان)پدیدآور
حمیدی, فریدهسعادتی, ربابهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
معلمان سرمایه های اجتماعی نظام آموزشی در هر کشوری محسوب می شوند، از این رو توانمندسازی آنان زمینۀ شکوفایی نسل آتی کشور را تضمین می نماید. این امری است که با کارکردهای مدبّرانۀ مدیران آموزشی در مدارس امکان پذیر می شود. هدف پژوهش حاضر تجزیه وتحلیل همبستگی کانونی کارکردهای رهبری مدیران و توانمندسازی معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعۀ آماری شامل کلیۀ آموزگاران دورۀ ابتدایی دخترانۀ شهر تهران می شد که در سال تحصیلی 92- 91 مشغول انجام وظیفه بودند. نمونۀ آماری نیز 366 نفر بود که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و با تکمیل مقیاس کارکردهای رهبری و مقیاس توانمندسازی در این پژوهش شرکت کردند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از میانگین، انحراف استاندارد و همبستگی کانونی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین کارکردهای رهبری مدیران و توانمندسازی معلمان به مقدار 53/0 همبستگی کانونی وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که 28 درصد از واریانس توانمندسازی معلمان به وسیلۀ کارکردهای رهبری مدیران تبیین می شود. با توجه به این یافته ها می توان گفت که کارکردهای رهبری مدیران می تواند توانمندی معلمان را افزایش دهد.،
کلید واژگان
کارکردهای رهبریتوانمندسازی معلمان
مدیران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشیار روان شناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی؛کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی




