• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    چرایی و چگونگی تلفیق آموزش عمومی و آموزش فنی وحرفه ای

    (ندگان)پدیدآور
    نویدى, احد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.897 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اصلی این مقاله، توضیح و تبیین ضرورت تلفیق آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای و ارائة چارچوبی برای تلفیق این دو مؤلفه است. مسئلة اصلی نگارنده فقدان فهم روشن از تلفیق و نداشتن چارچوب نظری دربارة ضرورت (توجیه علمی، اقتصادی و اجتماعی) درهم تنیدن آموزش عمومی و آموزش های فنی و حرفه ای و فراهم نبودن شواهد متقاعدکننده دربارة شیوة مناسب تلفیق بود. روش این پژوهش، کیفی از نوع مطالعة اسنادی است. با توجه به مفاهیم و تلویحات مطالعات مربوط به حرفه گرایی جدید، به نظر می رسد تلفیق آموزش عمومی با آموزش های فنی و حرفه ای می تواند به غنای هر دو نوع آموزش بینجامد و عموم دانش آموزان از آن بهره مند شوند. شالودة آموزش های فنی و حرفه ای را آموزش و پرورش عمومی تشکیل می دهد و همة جمعیت دانش آموزی (نه گروهی خاص) به این شالوده نیاز دارند. بنابراین، تلفیق دو نوع آموزش یاد شده اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. درهم تنیدن آموزش فنی و حرفه ای و آموزش عمومی یک راهبرد تربیتی است که قضاوت دربارة مفید بودن آن نیازمند محک تجربی است. در حالی که، در سطح بین المللی یک حرکت کلی به سوی تلفیق به روشنی دیده می شود، در کشور ما اندیشة تلفیق در حال شکل گیری است.
    کلید واژگان
    آموزش وپرورش عمومی
    آموزش فنی و حرفه ای
    تربیت حرفه ای
    تلفیق
    مهارت های پایه
    مهارت های اصلی
    مهارت های غیرفنی
    مهارت های عمومی برای اشتغال پذیری
    شایستگی های کلیدی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2014-12-22
    1393-10-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش

    شاپا
    1735-1235
    URI
    http://noavaryedu.oerp.ir/article_79049.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157307

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب