بررسی نقش جنسیت و پایۀ تحصیلی در عملکرد ریاضی دانش آموزان در حل یک مسئلۀ غیرمعمول
(ندگان)پدیدآور
رفیع پور, ابوالفضلجوکار, لیلانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دو عامل «جنسیت» و «پایة تحصیلی» در عملکرد حل مسئله دانش آموزان دورة راهنمایی تحصیلی در حل یک مسئله غیرمعمول است. شرکت کنندگان در این پژوهش، 836 دانش آموز (شامل 414 دختر و422 پسر) بودند که از بین مدارس شهرستان فسا در استان فارس انتخاب شده بودند. از این دانش آموزان خواسته شده بود تا به یک مسئله غیرمعمول در برگه های مخصوصی که از قبل آماده شده بود پاسخ دهند. سپس استراتژی های به کار رفته توسط دانش آموزان در پاسخ نامه ها با استفاده از چارچوب نظری که از ادبیات پژوهشی حوزه آموزش ریاضی برآمده بود جرح و تعدیل شد و در هفت دسته، شامل دستة بدون جواب، استراتژی صرفاً جمعی، و دسته جواب های غیرواقعی، استراتژی رویه ای، استراتژی انتقالی، استراتژی تناسبی مبتدی، استراتژی خبره طبقه بندی شد. در ادامه، با استفاده از آمارة مجذور خی، اچ کروسکال والیس و من ویتنی، معنا داری اثر هر کدام از عامل های جنسیت و پایة تحصیلی بر روی عملکرد دانش آموزان بررسی شد. نتایج نشان داد که در مجموع عملکرد پسران بهتر از عملکرد دختران است. همچنین عملکرد دانش آموزان پایه اول راهنمایی از عملکرد دانش آموزان دوم راهنمایی به طور معناداری بالاتر است. بقیه تفاوت ها معنا دار نبودند. این نتیجه غیرمنتظره را می توان با ارجاع به ادبیات پژوهشی در زمینه عقل سلیم در حل مسائل ریاضی جست وجو کرد.
کلید واژگان
تفاوت جنسیتیحل مسئله
استدلال تناسبی
استراتژی
پایۀ تحصیلی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دکترای آموزش ریاضی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و مرکز پژوهشی ریاضی ماهانکارشناسی ارشد آموزش ریاضی و دبیر ریاضی شهرستان فسا




