نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرزامحمدی, محمدحسنfa_IR
dc.contributor.authorافشار, عبدالهfa_IR
dc.contributor.authorشاهرضائی, سیدرسولfa_IR
dc.contributor.authorقبادی, محترمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:32:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:32:37Z
dc.date.available1399-07-08T23:32:37Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:32:37Z
dc.date.issued2013-03-21en_US
dc.date.issued1392-01-01fa_IR
dc.identifier.citationمیرزامحمدی, محمدحسن, افشار, عبداله, شاهرضائی, سیدرسول, قبادی, محترم. (1392). ارزشیابی برون داد برنامۀ آموزش قرآن پایۀ پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 89-1388. نوآوری های آموزشی, 12(1), 23-44.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1235
dc.identifier.urihttp://noavaryedu.oerp.ir/article_78996.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157260
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف ارزشیابی برون داد برنامه آموزش قرآن پایة پنجم ابتدایی در سال تحصیلی (89-1388) انجام شده است. داده های لازم شامل نمرات حاصل از آزمون های صحت و سرعت روخوانی درس آموزش قرآن کتاب درسی و قرآن کریم و نظرات دانش آموزان درخصوص میزان علاقة آن ها به قرآن می باشد. برای گردآوری داده ها از آزمون شفاهی پیشرفت تحصیلی، برای سنجش تواناییِ صحتِ روخوانی و سنجشِ سرعتِ روخوانی از کتاب آموزش قرآن کلاس پنجم دبستان و متن کامل قرآن کریم و نیز پرسش نامة سنجش نگرش و علاقه آن ها به قرآن استفاده شده است. داده های گردآوری شده، با استفاده از انواع روش های آمار توصیفی (شمارش پاسخ سؤالات، درصد، فراوانی، میانگین، انحراف معیار، جدول و نمودار) و آمار استنباطی (آزمون های آنالیز واریانس یک سویه، تعقیبی، T و خی دو با توجه به نوع داده ها تجزیه و تحلیل شده است. به طور کلی، یافته های تحقیق نشان داده که دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی در حد متوسط قرآن را صحیح می خوانند که اگرچه این وضعیت قابل قبول است لکن مطلوب نیست و با توجه به ماهیت نظام تربیتی کشور لازم است در این زمینه برنامه ریزی های دقیق تری صورت گیرد. این وضعیت در مؤلفة سرعت مناسب نیست به طوری که نتایج تحقیق نشان می دهد سرعت خواندن قرآن در دانش آموزان پنجم ابتدایی پایین است. یکی دیگر از یافته های تحقیق این است که توانایی دانش آموزان در صحت قرائت آیات مصحف شریف نسبت به آیات کتاب درسی خود در پایة پنجم ابتدایی ضعیف تر بوده است. در این خصوص لازم است استفاده بیشتری از کتاب قرآن در کنار کتاب درسی در مدارس صورت گیرد. نکتة جالب این که اگرچه صحت و سرعت خواندن قرآن در دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی، چندان مطلوب نیست اما آنان به قرآن علاقه مند هستند. یافته های حاصل از پرسش نامة نگرش سنج نشان داد نگرش دانش آموزان براساس میزان موافقت آنان با گزینه های پرسش نامه، عموماً مثبت بوده است. بنابراین لازم است برنامه ریزان و دست اندرکاران برنامة درسی قرآن، از این فرصت مناسب نهایت بهره برداری را به عمل آورند و ضعف های موجود را برطرف کنند. یافتة عمدة دیگر این تحقیق آن است که دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی بهتر از پسران قرآن را قرائت می کنند. به طور کلی برونداد برنامة آموزش قرآن در پایة پنجم ابتدایی قابل قبول است اما مطلوب نیست. لازم است برنامه ریزان و دست اندرکاران امر، نسبت به این موضوع با حساسیت ویژه ای عمل نمایند. براساس یافته های تحقیق، در پایان مقاله پیشنهادهای کاربردی جهت بهبود توانمندی های دانش آموزان در صحت و سرعت خواندن قرآن ارائه شده است.fa_IR
dc.format.extent188
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیfa_IR
dc.relation.ispartofنوآوری های آموزشیfa_IR
dc.relation.ispartofEducational Innovationsen_US
dc.subjectارزشیابیfa_IR
dc.subjectبرون دادfa_IR
dc.subjectبرنامه آموزش قرآنfa_IR
dc.subjectپایه پنجم ابتداییfa_IR
dc.titleارزشیابی برون داد برنامۀ آموزش قرآن پایۀ پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 89-1388fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهدfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگر و کارشناس ارشد دانشگاه شاهد،fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد مدعو دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگر و کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue1
dc.citation.spage23
dc.citation.epage44


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد