شناسایی مؤلفه های هویت ملّی در برنامه های درسی بر اساس روش داده بنیاد
(ندگان)پدیدآور
لقمان نیا, مهدیخامسان, احمدآیتی, محسنخلیفه, مجتبینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هویت ملی یکی از مباحث مهم و برجسته در هر جامعه ای محسوب می شود و دارای بیشترین اهمیت و ضرورت به لحاظ وحدت و انسجام ملی است. با توجه به این که نظام آموزش و پرورش بزرگ ترین نیرو و سرمایه انسانی و ملی را دربر دارد، می تواند در جهت تقویت و تعمیق هویت ملی گام های اساسی و مؤثر بردارد. نتایج پژوهش های انجام شده نشان می دهد که به هویت ملی در کتاب ها و برنامه های درسی توجه کافی نشده و از سوی دیگر، در کتاب ها، پایان نامه ها، مقاله ها و پژوهش های انجام شده از مؤلفه های واحدی برای بررسی هویت ملی استفاده نشده است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های هویت ملّی در برنامه ها ی درسی بر اساس روش داده بنیاد است. به این منظور، 43 کتاب، 44 پایان نامۀ دکتری و کارشناسی ارشد، و متن مصاحبه با 9 صاحب نظر برجسته در زمینۀ هویت ملی به عنوان داده انتخاب شد و بر مبنای روش داده بنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق، 6 مؤلفه اصلی و 19 زیرمؤلفه را برای هویت ایرانی استخراج و آن ها را در قالب مدل نظری بر مبنای روش داده بنیاد ارائه نموده است. مؤلفه های اصلی هویت ملی در این مدل عبارتند از سرزمین، زبان، فرهنگ، تاریخ، دین و نماد.
کلید واژگان
هویت ملیمؤلفه های هویت ملی
روش داده بنیاد (نظریه مبنایی یا نظریه پردازی داده محور)
برنامۀ درسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-12-221390-10-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار،استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند
استادیار گروه برنامهریزی درسی دانشگاه بیرجند
استادیار گروه تاریخ دانشگاه بیرجند




