| dc.contributor.author | عزتی, محمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | امام جمعه, سیدمحمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدی, غلامعلی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:32:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:32:28Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:32:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:32:28Z | |
| dc.date.issued | 2011-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1390-04-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عزتی, محمدرضا, امام جمعه, سیدمحمدرضا, احمدی, غلامعلی. (1390). مقایسة برنامه درسی آموزش حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی در ایران با دروس مشابه در چهار کشور دیگر (آمریکا، کانادا، پاکستان و مراکش). نوآوری های آموزشی, 10(2), 67-92. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1235 | |
| dc.identifier.uri | http://noavaryedu.oerp.ir/article_78947.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157211 | |
| dc.description.abstract | در این تحقیق، با هدف بهره گیری از تجارب کشورهای دیگر برای ارتقاء برنامة درسی آموزش حرفه و فن، برنامه های درسی مشابه در دو کشور توسعه یافته (آمریکا و کانادا) و دو کشور در حال توسعه (مراکش و پاکستان) انتخاب و با استفاده از روش تطبیقی «جرج بردی» با برنامة درسی آموزش حرفه و فن ایران مقایسه شده و بر اساس نتایج آن پیشنهادهایی برای این برنامه درسی ارائه گردیده است. نتایج مقایسه ها نشان داد که کشورهای مطالعه شده، موضوعات محتوای درس آموزش حرفه و فن ایران را، در چند موضوع درسی، با تشابه در موضوع آموزش فناوری اطلاعات، همراه با دادن حق انتخاب به دانش آموزان، گنجانده اند. در دو کشور توسعه یافته امریکا و کانادا این دروس، از دورة دبستان، بر اساس نیاز به مهارت یادگیری مادام العمر و سواد فناورانه، با هدف توانایی بهره مندی از فناوری و ارزیابی اثرات آن و با تکیه بر فرایند فناورانه (طراحی و حل مسئله) در مقابل محتوا، آموزش داده می شود. سنجش نظری و عملی دانش آموزان در این دروس نیز به صورت در هم تنیده است. در دو کشور در حال توسعه پاکستان و مراکش این دروس در پایه های میانی (6-9) براساس نیازهای ملی و قابلیت اجرایی برنامه برنامه ریزی شده اند. این دروس در حوزه اهداف و محتوا، بر کسب دانش و مهارت های فناوری اطلاعات، اقصاد خانه و کسب و کار، و در حوزة روش تدریس بر تدریس فعال تأکید می کنند. ارزشیابی تحصیلی نیز به صورت سنجش نظری و عملی انجام می شود. پژوهش گران این تحقیق پیشنهاد می کنند که برای آموزش حرفه و فن، بر مبنای منطقی جدید و با نامی مناسب براساس نیازهای امروز، برنامة درسی نوین تولید شود. از جمله این که، این برنامه درسی به دو درس اختیاری به نام های «آموزش فناوری» و «مهارت های زندگی» با هدف آموزش سواد فناوری و مهارت های زندگی تقسیم شده و بر یادگیری فرایند طراحی و حل مسئله تأکید نماید. | fa_IR |
| dc.format.extent | 199 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نوآوری های آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Educational Innovations | en_US |
| dc.subject | برنامۀ درسی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش حرفه و فن | fa_IR |
| dc.subject | مطالعه تطبیقی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش فناوری | fa_IR |
| dc.title | مقایسة برنامه درسی آموزش حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی در ایران با دروس مشابه در چهار کشور دیگر (آمریکا، کانادا، پاکستان و مراکش) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی؛ | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای برنامه ریزی درسی و استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای برنامه ریزی درسی و استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 67 | |
| dc.citation.epage | 92 | |