نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعزتی, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorامام جمعه, سیدمحمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, غلامعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:32:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:32:28Z
dc.date.available1399-07-08T23:32:28Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:32:28Z
dc.date.issued2011-06-22en_US
dc.date.issued1390-04-01fa_IR
dc.identifier.citationعزتی, محمدرضا, امام جمعه, سیدمحمدرضا, احمدی, غلامعلی. (1390). مقایسة برنامه درسی آموزش حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی در ایران با دروس مشابه در چهار کشور دیگر (آمریکا، کانادا، پاکستان و مراکش). نوآوری های آموزشی, 10(2), 67-92.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1235
dc.identifier.urihttp://noavaryedu.oerp.ir/article_78947.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157211
dc.description.abstractدر این تحقیق، با هدف بهره گیری از تجارب کشورهای دیگر برای ارتقاء برنامة درسی آموزش حرفه و فن، برنامه های درسی مشابه در دو کشور توسعه یافته (آمریکا و کانادا) و دو کشور در حال توسعه (مراکش و پاکستان) انتخاب و با استفاده از روش تطبیقی «جرج بردی» با برنامة درسی آموزش حرفه و فن ایران مقایسه شده و بر اساس نتایج آن پیشنهادهایی برای این برنامه درسی ارائه گردیده است.       نتایج مقایسه ها نشان داد که کشورهای مطالعه شده، موضوعات محتوای درس آموزش حرفه و فن ایران را، در چند موضوع درسی، با تشابه در موضوع آموزش فناوری اطلاعات، همراه با دادن حق انتخاب به دانش آموزان، گنجانده اند.  در دو کشور توسعه یافته امریکا و کانادا این دروس، از دورة دبستان، بر اساس نیاز به مهارت یادگیری مادام العمر و سواد فناورانه، با هدف توانایی بهره مندی از فناوری و ارزیابی اثرات آن و با تکیه بر فرایند فناورانه (طراحی و حل مسئله) در مقابل محتوا، آموزش داده می شود. سنجش نظری و عملی دانش آموزان در این دروس نیز به صورت در هم تنیده است.  در دو کشور در حال توسعه پاکستان و مراکش این دروس در پایه های میانی (6-9) براساس نیازهای ملی و قابلیت اجرایی برنامه برنامه ریزی شده اند. این دروس در حوزه اهداف و محتوا، بر کسب دانش و مهارت های فناوری اطلاعات، اقصاد خانه و کسب و کار، و در حوزة روش تدریس بر تدریس فعال تأکید می کنند. ارزشیابی تحصیلی نیز به صورت سنجش نظری و عملی انجام می شود.  پژوهش گران این تحقیق پیشنهاد می کنند که برای آموزش حرفه و فن، بر مبنای منطقی جدید و با نامی مناسب براساس نیازهای امروز، برنامة درسی نوین تولید شود. از جمله این که، این برنامه درسی به دو درس اختیاری به نام های «آموزش فناوری» و «مهارت های زندگی» با هدف آموزش سواد فناوری و مهارت های زندگی تقسیم شده و بر یادگیری فرایند طراحی و حل مسئله تأکید نماید.fa_IR
dc.format.extent199
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیfa_IR
dc.relation.ispartofنوآوری های آموزشیfa_IR
dc.relation.ispartofEducational Innovationsen_US
dc.subjectبرنامۀ درسیfa_IR
dc.subjectآموزش حرفه و فنfa_IR
dc.subjectمطالعه تطبیقیfa_IR
dc.subjectآموزش فناوریfa_IR
dc.titleمقایسة برنامه درسی آموزش حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی در ایران با دروس مشابه در چهار کشور دیگر (آمریکا، کانادا، پاکستان و مراکش)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد برنامه ریزی درسی؛fa_IR
dc.contributor.departmentدکترای برنامه ریزی درسی و استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای برنامه ریزی درسی و استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue2
dc.citation.spage67
dc.citation.epage92


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد