رفتار شهروندی سازمانی معلمان تحلیلی بر ماهیت، روش شناسی پژوهش، پیشایندها و پسایندها
(ندگان)پدیدآور
رضا زین آبادی, حسنبهرنگی, محمدرضانوه ابراهیم, عبدالرحیماله فرزاد, ولینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مدارس اثربخش، معلمانی دارند که به طور داوطلبانه و اختیاری، فراتر از وظایف رسمی و از پیش تدوین شده، رفتار کرده، برای موفقیت و اثربخشی مدرسه، از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. امروزه این رفتارها را رفتارهای شهروندی سازمانی می نامند. ازآنجاکه مدارس به معلمانی با رفتارهای شهروندی سازمانی نیاز بسیاری دارند و همچنین دانش لازم درباره این متغیر مهم در کشور وجود ندارد، این پژوهش، محتوای پژوهش های خارجی را که در مورد رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان منتشر شده است به لحاظ ماهیت (ضرورت ها، ریشه ها، تعاریف، ابعاد، برداشت های نوین و نشانگرها)، روش شناسی (روش پژوهش، ابزارها و مراجع اندازه گیری)، پیشایندها (عوامل فردی، سازمانی، رفتارهای رهبری مدیر و محیطی)، پسایندها (با تأکید بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان) و نقش مدیران، تحلیل می کند.
کلید واژگان
رفتار شهروندی سازمانیمعلمان
مدیران
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2008-12-211387-10-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم تهران؛استاد دانشگاه تربیت معلم تهران
استاد دانشگاه تربیت معلم تهران؛
استاد دانشگاه تربیت معلم تهران




