• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی مراحل تحول زیباشناسی در دانش آموزان شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    رشید, خسرومهرمحمدی, محموددلاور, علیقطریفی, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.127 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زیبایی­شناسی را می­توان سازه­ای فرض کرد که مانند تحول شناختی با گذراندن مراحلی رشد  می­کند. در کشور ایران پژوهشی در زمینه مراحل تحول زیبایی­شناسی انجام نشده است؛ بنابراین در پژوهش حاضر می­کوشیم تا با استفاده از تحقیقی تحولی، مراحل تحول زیبایی­شناسی دانش­آموزان شهر تهران را شناسایی کنیم و با تهیه ابزاری مناسب، توانایی تشخیص آثار زیباشناسانه از غیر زیباشناسانه را در دانش­آموزان رده­های سنی گوناگون مورد بررسی و مقایسه قراردهیم. جامعه آماری پژوهش 156 دانش­آموز سال تحصیلی 85-1384 در مدارس روزانه دولتی شهر تهران بود که 78 نفر آنها دختر و 78 نفرشان پسر بودند. دانش­آموزان به پنج گروه سنی 7 تا 9 سال، 9 تا 11سال، 11 تا13 سال، 13 تا 15 سال و 15 تا 17 سال تقسیم شدند. از میان دختران و پسران هر یک از این گروه­های سنی، 15 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که در تحول زیبایی­شناسی دانش­آموزان شهر تهران سه مرحله وجود دارد: 1- عینی­گرایی (در دوره­های سنی 7 تا 9، 9 تا 11 و 11 تا 13سال)،     2- داستان­سرایی- عاطفه­گرایی(در دوره سنی 13 تا 15 سال)، 3- ارزیابی- نمادگرایی(در دوره سنّی   15 تا 17 سال). اطلاعات پژوهش نشان داد توانایی تشخیص آثار زیباشناسانه از غیر زیباشناسانه با افزایش سن بهبود می­یابد و این توانایی در دختران به طور معناداری بیشتر از پسران است.
    کلید واژگان
    توسعه زیبایی
    عینیت گرایی
    داستان سرایی
    ارزیابی
    نمادگرایی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2008-09-22
    1387-07-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    دکترای روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی دانشگاه
    دانشیار دانشگاه تربیت مدرّس
    استاد دانشگاه علامه طباطبایی
    کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی

    شاپا
    1735-1235
    URI
    http://noavaryedu.oerp.ir/article_78885.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157149

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب