بررسی مراحل تحول زیباشناسی در دانش آموزان شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
رشید, خسرومهرمحمدی, محموددلاور, علیقطریفی, مریمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زیباییشناسی را میتوان سازهای فرض کرد که مانند تحول شناختی با گذراندن مراحلی رشد میکند. در کشور ایران پژوهشی در زمینه مراحل تحول زیباییشناسی انجام نشده است؛ بنابراین در پژوهش حاضر میکوشیم تا با استفاده از تحقیقی تحولی، مراحل تحول زیباییشناسی دانشآموزان شهر تهران را شناسایی کنیم و با تهیه ابزاری مناسب، توانایی تشخیص آثار زیباشناسانه از غیر زیباشناسانه را در دانشآموزان ردههای سنی گوناگون مورد بررسی و مقایسه قراردهیم. جامعه آماری پژوهش 156 دانشآموز سال تحصیلی 85-1384 در مدارس روزانه دولتی شهر تهران بود که 78 نفر آنها دختر و 78 نفرشان پسر بودند. دانشآموزان به پنج گروه سنی 7 تا 9 سال، 9 تا 11سال، 11 تا13 سال، 13 تا 15 سال و 15 تا 17 سال تقسیم شدند. از میان دختران و پسران هر یک از این گروههای سنی، 15 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که در تحول زیباییشناسی دانشآموزان شهر تهران سه مرحله وجود دارد: 1- عینیگرایی (در دورههای سنی 7 تا 9، 9 تا 11 و 11 تا 13سال)، 2- داستانسرایی- عاطفهگرایی(در دوره سنی 13 تا 15 سال)، 3- ارزیابی- نمادگرایی(در دوره سنّی 15 تا 17 سال). اطلاعات پژوهش نشان داد توانایی تشخیص آثار زیباشناسانه از غیر زیباشناسانه با افزایش سن بهبود مییابد و این توانایی در دختران به طور معناداری بیشتر از پسران است.
کلید واژگان
توسعه زیباییعینیت گرایی
داستان سرایی
ارزیابی
نمادگرایی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2008-09-221387-07-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دکترای روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی دانشگاهدانشیار دانشگاه تربیت مدرّس
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی




