| dc.contributor.author | شعبانی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | دباغ, سروش | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:31:48Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:31:49Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:31:48Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:31:49Z | |
| dc.date.issued | 2018-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-09-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-06-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شعبانی, محسن, دباغ, سروش. (1397). بازخوانی اخلاقیِ مسئله گوشتخواری در عرفان اسلامی. پژوهشهای عقلی نوین, 3(5), 121-136. doi: 10.22081/nir.2019.52122.1053 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | ۲۵۸۸-۲۶۱۹ | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22081/nir.2019.52122.1053 | |
| dc.identifier.uri | http://novin.isca.ac.ir/article_66627.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/156989 | |
| dc.description.abstract | گیاه خواری یک سنت شرقی است. اعتقاد بر این است که شکل گیری این سنت در غرب، چه در میان فیلسوفان اخلاق و چه در میان مردم عادی تحت تاثیر آموزه های آیین بودا و دین هندو شکل گرفته است. بر اساس این نگاه، خوردن گوشت مستلزم نقض یک قاعده اخلاقی و از این رو اخلاقا نارواست. گوشت خواری به منظور رعایت حقوق حیوانات و اجتناب از انجام رفتاری غیر اخلاقی نسبت به حیوانات ترک می شود. استدلال های مخالف گوشت خواری در این سیاق صبغه ای دیگر محور دارند، با این توضیح که حیوانات را نیز مصادیق مفهوم "دیگری" می دانند. از سویی دیگر ترگ گوشت خواری در میان برخی صوفیان نیز رایج بوده است. عده ای بر این عقیده اند که ترک گوشت خواری در تصوف نیز تحت تاثیر مکاتب هندی بوده است و صوفیان گوشت خواری را اخلاقا ناروا می دانند. مولفین این مقاله بر این باورند که عمل به این سنت در میان عارفان مسلمان تحت تاثیر سایر مکاتب نبوده و مبانی ترک گوشت خواری در میان آنان با پیروان مکاتب هندی و فیلسوفان اخلاق معاصر متفاوت است. ترک گوشت خواری در تصوف بیشتر مبنایی انسان محورانه - و نه دیگر محورانه- داشته و بیشتر کارکردی سلوکی دارد. از این رو گوشت خواری در تصوف، علی الظاهر، یک مسئله اخلاقی نیست. با این حال، گمان می شود که با مد نظر قرار دادن اخلاق فضیلت گرا می توان تبیینی اخلاقی از ترک گوشت خواری در میان صوفیه به دست داد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 291 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای عقلی نوین | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | New Intellectual Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22081/nir.2019.52122.1053 | |
| dc.subject | تصوف | fa_IR |
| dc.subject | گیاه خواری | fa_IR |
| dc.subject | دیگر دوستی | fa_IR |
| dc.subject | فضیلتگرایی اخلاقی | fa_IR |
| dc.subject | اخلاق حیوانات | fa_IR |
| dc.subject | فلسفه اخلاق | fa_IR |
| dc.title | بازخوانی اخلاقیِ مسئله گوشتخواری در عرفان اسلامی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه فلسفه اخلاق، دانشکده الهیات، دانشگاه قم | fa_IR |
| dc.contributor.department | دپارتمان ادیان، دانشگاه تورنتو | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 121 | |
| dc.citation.epage | 136 | |