| dc.contributor.author | ایرجی نیا, اعظم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:31:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:31:46Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:31:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:31:46Z | |
| dc.date.issued | 2020-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-02-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-11-28 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ایرجی نیا, اعظم. (1398). واکاوی نو از دین به مثابه ذاتی متعین و فراطبیعی با تکیه بر آراء ملاصدرا همراه با نقدی بر دیدگاه فروید. پژوهشهای عقلی نوین, 4(8), 127-146. doi: 10.22081/nir.2020.53627.1090 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | ۲۵۸۸-۲۶۱۹ | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22081/nir.2020.53627.1090 | |
| dc.identifier.uri | http://novin.isca.ac.ir/article_68513.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/156976 | |
| dc.description.abstract | اعتقاد به دین نقش مهمی در معناداری زندگی انسانها ایفا میکند از اینرو اندیشمندان بسیاری به بررسی خاستگاه دین پرداختهاند؛ بهطوریکه گروهی از اندیشمندان معتقدند این عنصر معنابخش به زندگی منشأیی الهی و ماورایی دارد و برخی دیگر آن را بشری و برآمده از توهمات انسانها میخوانند. ملاصدرا از نمایندگان معتقد به دیدگاه اول و فروید طرفدار اندیشه دوم است. این نوشتار با واکاوی دین و اوامر الهی با تکیه بر آراء ملاصدرا آشکار میسازد فارغ از اختلافات مبنایی اندیشه صدرا و فروید، هسته مرکزی تفاوت دیدگاه هستیشناسانه صدرایی و روانشناسی فروید در مورد دین در پاسخ به این سئوال نهفته است که آیا دین ذات متعین و مستقل از ذهن بشر دارد یا نه؟ از منظر هستیشناسانه صدرایی پاسخ به این سئوال مثبت و از دیدگاه روانشناسانه انسانگرای فروید پاسخ به آن منفی است. این نوشتار تحلیلی فلسفی از منشأ دین و اوامر و نواهی آن از طریق بیان علم الهی و تبیین مطابقت دین و نظام احسن با علم الهی با تکیه بر آراء ملاصدرا ارائه و اثبات میکند که دین ذاتی متعین و مستقل از توهمات بشری دارد سپس بر همان اساس دیدگاه فروید مبنی بر موهوم انگاری دین و الزامات دینی را نقد میکند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 544 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای عقلی نوین | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | New Intellectual Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22081/nir.2020.53627.1090 | |
| dc.subject | ذات انگاری دین | fa_IR |
| dc.subject | توهم انگاری دین | fa_IR |
| dc.subject | علم الهی | fa_IR |
| dc.subject | نظام احسن | fa_IR |
| dc.subject | فلسفه تطبیقی | fa_IR |
| dc.title | واکاوی نو از دین به مثابه ذاتی متعین و فراطبیعی با تکیه بر آراء ملاصدرا همراه با نقدی بر دیدگاه فروید | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 8 | |
| dc.citation.spage | 127 | |
| dc.citation.epage | 146 | |