بررسی دیدگاه ملاصدرا دربارۀ استمرار اشیاءِ درزمان در پرتو اکنون گرایی اولویّتی
(ندگان)پدیدآور
ایمانی کیا, حجتسعیدی مهر, محمدحجتی, سید محمد علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در متافیزیک تحلیلی معاصر دو نظریّه رقیب در مسألۀ چگونگیِ استمرار اشیاء در زمان موجود است، دوامگرایی (endurantism) و امتدادگرایی (Perdurantism). براساس دوامگرایی اشیاء سه بعدیاند و از طریق حضور تام در هر لحظه از زمان موجودند و براساس امتدادگرایی اشیاء چهاربعدیاند و علاوه بر اجزاء مکانی، دارای اجزاء زمانی نیز هستند. اوّلی اکنونگرایی و دوّمی سرمدیگرایی درباب زمان را پیشفرض میگیرند. اکنونگرایی این ایده است که تنها «اکنون» و محتویات آن موجودند و گذشته/آینده واقعیت ندارند. براساسِ سرمدیگرایی تمامیِ مواضعِ زمان یعنی گذشته/اکنون/آینده به نحو مساوی موجود و واقعی هستند. از ترکیب نظریات زمان و استمرار چهار ترکیب بوجود میآیند: 1. امتدادگرایی/سرمدیگرایی، 2. دوامگرایی/سرمدیگرایی، 3. دوامگرایی/اکنونگرایی و، 4. امتدادگرایی/اکنونگرایی. دیدگاه صدرا دربارۀ استمرارِ در زمان، با (1) و (4) شباهت دارد امّا، بدلیل ناسازگاریِ درونی(4) و ناسازگاریاش با (1)، دیدگاه صدرا این دو هم نیست و بلکه، ایدۀ پنجمی میتواند باشد که میتوان آن را امتدادگرایی/اکنونگرایی اولویّتی نام نهاد که بر اساس آن هویّات اکنون به صورت بنیادینِ درزمانی موجودند و گذشته/آینده موجودند امّا، بر اکنون مُبتَنی هستند.
کلید واژگان
امتدادگراییدوام گرایی
اکنون گرایی اولویّتی
فلسفه تحلیلی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی)سازمان پدید آورنده
دبیر گروههای علمی کلام و فلسفه علوم انسانی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهداستاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس تهران
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران




