نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمولایی, میثمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:31:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:31:40Z
dc.date.available1399-07-08T23:31:40Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:31:40Z
dc.date.issued2017-08-23en_US
dc.date.issued1396-06-01fa_IR
dc.date.submitted2017-04-21en_US
dc.date.submitted1396-02-01fa_IR
dc.identifier.citationمولایی, میثم. (1396). خدای تأثرپذیر و خدای تغیّرناپذیر: سازگاری یا ناسازگاری؟. پژوهش‌های عقلی نوین, 2(3), 45-60. doi: 10.22081/nir.2018.66248fa_IR
dc.identifier.issn۲۵۸۸-۲۶۱۹
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22081/nir.2018.66248
dc.identifier.urihttp://novin.isca.ac.ir/article_66248.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/156946
dc.description.abstractبنابر دیدگاه الهیات سنتی، خداوند دارای ویژگی‏هایی منحصر به‌فرد است که در مخلوقاتش وجود ندارد. در این سنت، خداوند موجودِ کامل حداکثری است. از جملۀ این کمالات، می‏توان به تغیّرناپذیری اشاره کرد که بر اساس آن کمالات خدا نه افزوده و نه کاسته می‏شود. از سوی دیگر خداوند، تأثرناپذیر نیز معرفی می‏شود؛ که بر اساس آن خداوند از رنج‏های انسان دچار اندوه نمی‏گردد، زیرا این امر با تغیّرناپذیری و کمالِ حداکثری خدا، که مستلزم برخورداری از سعادت لایتغیر است، منافات دارد. بنابراین تغیّرناپذیری خدا، خداباوران را از پذیرش تأثرپذیر بودن خداوند منع می‏کند.<br /> در این نوشتار سعی بر آن است با محوریت قرار دادن علم مطلق، این دعاوی اثبات شود که: اولاً علم مطلق خدا، می‏تواند شاهدی بر تأثرپذیری‏اش باشد و ثانیاً ماهیت علم مطلق مانع از « قبول تغیّرپذیری خدا به وابستۀ تأثرپذیری خواهد بود»، زیرا کمال حداکثری خدا مستلزم آن است که علم او، ذاتی و شامل تمام گزاره‏های صادق، از ازل تا ابد باشد. در نتیجه آگاهی و اندوهگینی او از رنج آدمی، مستلزم تغییر در خداوند نخواهد بود. به عبارت دیگر خدا به جهت علم مطلقش از ازل به رنج آدمی آگاهی دارد، پس قبول اندوه خدا از رنج‏ها و شرارت‏های آدمی نباید تغییری در او تعالی ایجاد نماید. قبول این دیدگاه نه تنها یکی از مسائل خداناباران را حل می‏کند، بلکه در تقویت و ترویج خداباوری نیز مؤثر است، زیرا خدایی که با مؤمنان در غم و شادی‏ها شریک است، شایستگی بیشتری برای پرستش دارد تا خدایی که ساکن و بی‌تفاوت نظاره‏گر رنج‏های آدمی‏ست.fa_IR
dc.format.extent492
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی)fa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش‌های عقلی نوینfa_IR
dc.relation.ispartofNew Intellectual Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22081/nir.2018.66248
dc.subjectخداfa_IR
dc.subjectکمال حداکثریfa_IR
dc.subjectتغیّرناپذیریfa_IR
dc.subjectتأثرپذیریfa_IR
dc.subjectسعادت ابدیfa_IR
dc.subjectعلم مطلقfa_IR
dc.titleخدای تأثرپذیر و خدای تغیّرناپذیر: سازگاری یا ناسازگاری؟fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری / دانشگاه قم / دبیر آموزش و پرورشfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue3
dc.citation.spage45
dc.citation.epage60


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد