رفتارهای شهروندی خدمتگرا: اثر کیفیت ادراک شده کارکنان از خدمات درونی
(ندگان)پدیدآور
الهیاری بوزنجانی, احمدمصلح, عبدالمجیدجعفرپور, یونسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهرهمندی از کارکنانی که مایل به رفتارهای داوطلبانه و فراتر از وظایف رسمی خود باشند، عاملی اساسی در ارائه خدمات باکیفیت به دریافتکنندگان خدمات سازمان است. باید در نظر داشت که در مرتبه اول، خود کارکنان نیز یک مشتری درونی محسوب گردیده و در بازار درونی سازمان، یک دریافتکننده خدمت به حساب میآیند و قاعدتاً، ادراکات آنها میتواند تأثیر مهمی بر رفتارهای سازمانی آنان داشته باشد. از جمله این ادراکات، کیفیت ادراکشده آنها از خدمات درونی سازمان است این پژوهش درصدد بررسی اثر کیفیت ادارکشدهی کارکنان از خدمات درونی است. برای دستیابی به هدف فوق، نمونهای از کارکنان صف نیروی انتظامی شهرستان بوشهر، به عنوان یک سازمان دولتی خدماتی، انتخاب و مورد پیمایش قرار گرفته است. دادههای گردآوریشده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاکی از این است که کیفیت ادراکشده کارکنان از خدمات ارائهشده توسط مدیران، تأثیر مثبت و معنیداری بر رفتارهای شهروندی خدمتگرای آنها دارد. این تأثیر، بهویژه در خصوص برخی از ابعاد کیفیت خدمات درونی از قبیل توانایی مدیران در درک نیازهای کارکنان، ارتباطات مناسب میان مدیران و کارکنان، دسترسی آسان کارکنان به مدیران و فروتنی مدیران در برخورد با کارکنان، دارای میزان بیشتری است.
کلید واژگان
کیفیت خدماتخدمات درونی سازمان
رفتارهای شهروندی
رفتارهای خدمتگرا
بازاریابی درونی
رفتار شهروندی
شماره نشریه
213تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهداستادیار مدیریت، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس
شاپا
2322-15183456-6452




