واکاوی ابعاد کیفیت روابط مدیر-کارمند در سازمان های دولتی ایران: طراحی یک سنجه پژوهشی
(ندگان)پدیدآور
قاسمی بنابری, حمیدرضافروزنده دهکردی, لطف الهدانایی فرد, حسنخائف الهی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از چالشهای سازمانهای دولتی در ایران، عدم مطلوبیت در دستیابی به عملکرد موردانتظار است. این ضعف عملکرد علتهای متفاوتی میتواند داشته باشد. از جمله آن موارد روابط میان مدیر و کارمند است. پیرامون روابط میان مدیر و کارمند، نظریات گوناگونی وجود دارد، اما اینگونه بهنظر میرسد از کیفیت این رابطه و شاخصهای آن در سازمانهای دولتی کمتر بحث شده است. هدف غایی پژوهش، واکاوای ابعاد کیفیت روابط مدیر-کارمند و ارائه سنجه کیفیت این رابطه است. پژوهش، صبغه کیفی دارد. بنابراین، با استفاده از روش تحلیل مضمون کدهای اولیه شناسایی و متعاقب آن مضامین فرعی و اصلی مفهوم پژوهش دستهبندی شد. پرسششوندگان از میان مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی در ایران میباشند که با استفاده از روشهای نمونهگیری هدفمند قضاوتی و گلوله برفی و ابزار مصاحبه، دادههای پژوهش جمعآوری شد و این امر تا اشباع نظری ادامه یافت. دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA تحلیل شد. در نتیجه تحلیل دادهها، 42 تم، 13 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی شناسایی و درنهایت سنجه پژوهشی کیفیت رابطه مدیر و کارمند ارائه شد.
کلید واژگان
رابطه مدیر-کارمندارتباطات
کیفیت رابطه
سنجه پژوهشی
ارتباطات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس (نویسنده مسئول)دانشیار، گروه مدیرت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایران
دانشیار، گروه مدیرت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
شاپا
2322-15183456-6452




