• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات رفتار سازمانی
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات رفتار سازمانی
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش واسطه‌ای خودتوسعه‌ای در رابطه رهبری تحول‌آفرین و چابکی سرمایه انسانی

    (ندگان)پدیدآور
    پورکریمی, جوادمزاری, ابراهیم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    597.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر باهدف تبیین نقش واسطه‌ای خودتوسعه‌ای در رابطۀ رهبری تحول‌آفرین و چابکی سرمایۀ انسانی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعۀ پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی منطقه یک شهر تهران به تعداد 640 نفر بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با اختصاص متناسب، 224 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه رهبری تحول‌آفرین باس و آلیو (2000)، خودتوسعه‌ای ابیلی و مزاری (1393) و چابکی سرمایۀ انسانی شریهای (2008) به‌ترتیب با پایایی 94/0، 92/0 و 90/0 استفاده شده است که روایی محتوای آنها نیز بررسی و تأیید شد. بررسی وضعیت متغیرها نشان داد، رهبری تحول‌آفرین ( 45/4)، خودتوسعه‌ای (20/4) و چابکی سرمایۀ انسانی (85/3) بالاتر از حد متوسط بوده است. مدل معادلات ساختاری نیز با شاخص‌های برازش مدل تأیید شد؛ براین‌اساس، رهبری تحول‌آفرین به‌طور مستقیم بر خودتوسعه‌ای (23/0=γ) و با میانجی‌گری خودتوسعه‌ای بر چابکی سرمایۀ انسانی (08/0=β) تأثیر داشته است. همچنین خودتوسعه‌ای به‌طور مستقیم بر چابکی سرمایۀ انسانی (33/0=β) تأثیرگذار بوده است. درنهایت اینکه، رهبری تحول‌آفرین به‌طور مستقیم بر چابکی سرمایۀ انسانی تأثیرگذار نبوده است.
    کلید واژگان
    رهبری تحول‌آفرین
    خودتوسعه‌ای
    چابکی سرمایه انسانی
    رهبری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی اموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ایران
    دانشجوی دکتری گروه مدیریت و برنامه ریزی اموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ایران

    شاپا
    2322-1518
    3456-6452
    URI
    http://obs.sinaweb.net/article_27400.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/156435

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب