نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکریمی, روح‎‌اللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:29:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:29:39Z
dc.date.available1399-07-08T23:29:39Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:29:39Z
dc.date.issued2015-10-23en_US
dc.date.issued1394-08-01fa_IR
dc.date.submitted2015-08-14en_US
dc.date.submitted1394-05-23fa_IR
dc.identifier.citationکریمی, روح‎‌الله. (1394). «بازگشت جاودان» به مثابۀ ژرف‏ترین اندیشۀ چنین گفت زرتشت. غرب شناسی بنیادی, 6(2), 89-113.fa_IR
dc.identifier.issn2383-0581
dc.identifier.urihttp://occidentstudy.ihcs.ac.ir/article_2035.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/156300
dc.description.abstractنیچه <em>چنین گفت زرتشت </em>را بزرگ‌ترین کتاب خود و<em> </em>آموزۀ بازگشت جاودان را «ژرف‌ترین اندیشۀ» این کتاب می‌داند. چرا این آموزه دارای چنین اهمیتی در فلسفۀ نیچه است؟ اگرچه میان طرح اولیۀ بازگشت جاودان در <em>دانش شاد</em> تا طرح جدی در <em>زرتشت </em>تفاوت‌هایی وجود دارد، اما چند مشخصه همواره باقیست. اول آن‌که بازگشت جاودان سنجه‌ای برای نیچه جهت بازارزش‌گذاری ارزش‌ها و در مقابل روحیۀ کینه‌توزی و آرمان زهد است. دوم این‌که اگرچه نیچه در <em>خواست قدرت</em>، گاهی تلاش می‌کند تفسیری جهان‌شناختی از آموزۀ بازگشت جاودان به دست دهد، اما اکثر مفسران بر پیامدهای عملی باور به چنین آموزه‌ای انگشت گذارده‌اند؛ هر چند در مورد چیستی این پیامدهای عملی میان ایشان اختلاف نظر وجود دارد. <br />مشکلی که پیش می‌آید این است که اگر بازگشت جاودان مستلزم این است که به همه چیز از جمله امور نامطلوب نیز آری بگوییم و حتی براساس «عشق به سرنوشت»، عاشق رنج هم باشیم، چگونه آری گفتن به رنج، با آری گفتن به زندگی که نیچه از آن دم می‏زند سازگار است؟ پاسخ به این پرسش ابعاد جدیدی از اندیشۀ نیچه و آموزۀ بازگشت جاودان را بر ما می‌گشاید. این آموزه «آفرینندگی»، «گزینش»، «تصمیم»، و «کنش‏گری» را باعث می‌شود و در عین حال نیهیلیسم را به اوج خود می‌رساند و آن را تکمیل می‌کند که این نیز مطلوب دیگر نیچه است.fa_IR
dc.format.extent272
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofغرب شناسی بنیادیfa_IR
dc.relation.ispartofOccidental Studiesen_US
dc.subjectنیچهfa_IR
dc.subjectبازگشت جاودانfa_IR
dc.subjectآرمان زهدfa_IR
dc.subjectآری‌گویی به زندگیfa_IR
dc.subjectعشق به سرنوشتfa_IR
dc.subjectنیهیلیسمfa_IR
dc.title«بازگشت جاودان» به مثابۀ ژرف‏ترین اندیشۀ چنین گفت زرتشتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue2
dc.citation.spage89
dc.citation.epage113


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد