نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیزدی, اقدسfa_IR
dc.contributor.authorبنی‌اسدی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:29:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:29:20Z
dc.date.available1399-07-08T23:29:20Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:29:20Z
dc.date.issued2016-12-21en_US
dc.date.issued1395-10-01fa_IR
dc.date.submitted2019-11-25en_US
dc.date.submitted1398-09-04fa_IR
dc.identifier.citationیزدی, اقدس, بنی‌اسدی, فاطمه. (1395). بررسی تطبیقی کارکردهای نظریه مُثل در فلسفه افلاطون و سهروردی. فصلنامه علمی تخصصی معارف اسلامی نامه جامعه, 1(112), 119-138.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5071
dc.identifier.urihttp://nj.jz.ac.ir/article_96668.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/156190
dc.description.abstractنوشتار حاضر با بیان این نکته که اعتقاد به عالم مُثل، فصل جدیدی را در هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی افلاطون و سهروردی گشوده است، به بیان انگیزه طرح این عالم توسط این دو حکیم پرداخته و سپس تأثیر این نظریه را در هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی این دو فیلسوف به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار داده است. در پایان نیز به این نتایج رسیده است که افلاطون، مُثل را متعلق اصلی علم می‌داند و قائل است که جهان مادی نمی‌تواند ثابت و در نتیجه متعلق علم باشد. از آن‌جا که طبق نظر وی مُثل حقایقی عینی‌اند، بنابراین تصمیم گرفت که جایگاه مُثل را از حیث هستی‌شناسی تبیین کند که در هستی‌شناسی وی، جایگاه مُثل مادون مثال خیر و مافوق عالم ماده است. سهروردی نیز در سلسله مراتب هستی، پس از نورالانوار به موجودات نوری محض معتقد است که آن‌ها را انوار قاهره می‌نامد. انوار قاهره، موجودات مجرد تامی به شمار می‌آیند که در دو حالت طولی و عرضی شکل گرفته‌اند که از نظر وی این عقول عرضیه، همان مُثل افلاطونی‌اند که حکمت راستین و حقیقی از نظر سهروردی در اثر عروج و اتصال به همین عقول عرضیه (رب النوع) حاصل می‌شود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه الزهرا(س)fa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی تخصصی معارف اسلامی نامه جامعهfa_IR
dc.subjectهستی شناسیfa_IR
dc.subjectمعرفت شناسیfa_IR
dc.subjectافلاطونfa_IR
dc.subjectسهروردیfa_IR
dc.subjectمُثلfa_IR
dc.subjectنورالانوارfa_IR
dc.titleبررسی تطبیقی کارکردهای نظریه مُثل در فلسفه افلاطون و سهروردیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه قمfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی ارشد فلسفه و کلام؛ طلبه مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری سfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue112
dc.citation.spage119
dc.citation.epage138


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد