معنایابی واژه فساد در آیه ۲۲ سوره انبیاء(لو کان فیهما آلهة الا الله لقسدتا)
(ندگان)پدیدآور
پیشوایی, فریدهمحسنی, نرجس سادات
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
آیه ۲۲ سوره انبیاء بریگانگی خداوند چنین استدلال میکند: اگر در جهان بیش از یک خدا وجود داشت» جهان فاسد میشد؛ ولیکن جهان فاسد نیست، پس جهان بیش از یک خدا ندارد. اشکالات و شبهاتی براین استدلال وارد شده که محور اصلی آنها، غالبا عدم فهم صحیح واژه فساد است . همچنین تعیین مراد از واژه فساد و اینکه کدام مرتبه از توحید را ثابت میکند، در فهم دقیق آیه دخالت دارد. در یک دیدگاه، مراد از فساد در آیه، عدم اعتدال و بینظمی جهان است که منجر به تباهی میشود. در دیدگاه دوم، فساد به معنی نیستی جهان هستی است. در این نوشتار، با تکیه برمعنا و کاربردهای قرآنی واژه «اله» و تمسک به یات مشابه، این فرضیه ثابت می شود که واژه «فساد» بر معنای عامی دلالت دارد که عدم و بی نظمی، مصادیق آن هستند؛ از اینرو، آیه هم توحید خالقی و هم توحید ربوبی را ثابت میکند. بنابراین دلالت آیه، وسیع بوده و منحصر دررد عقاید مشرکان نیست و ثابت میشود اساسا تحقق فساد درعالم هستی، محال است.
کلید واژگان
برهان تمانعفساد
وحدانیت
الهه
توحید ربوبی
توحید خالقی
شماره نشریه
129تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
جامعه الزهرا(س)سازمان پدید آورنده
سطح چهار گرایش تفسیر تطبیقی/پژوهشگر جامعۀ الزهراء (س)سطح 4 گرایش تفسیر تطبیقی موسسه آموزش عالی معصومیه/پژوهشگر جامعه الزهرا(س)



