نحوه و حدود معرفت به موجودات بر مبنای اصالت وجود
(ندگان)پدیدآور
ایمانپور, منصورنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بدون تردید، مبنای نخست حکمت متعالیه در بعد هستی شناسی، همان اصالت وجود است که بر اساس آن، چیزی جز وجودها و آثار وجودی آنها، در دار هستی یافت نمیشود. ملاصدرا در جاهای مختلف آثارخویش، بیان میکند که معرفت حقیقی به وجودات تنها از طریق علم و کشفِ شهودی میسّر است. پرسشی که اینجا، خودنمایی میکند، این است که چگونه میتوان بر اساس اصالت وجود، به وجودات، علم حضوری و حصولی پیدا کرد و چنین علمی تا چه حدّی میتواند ما را به شناخت حقیقی رهنمون شود؟ پاسخ اجمالی این است که علاوه بر علم حضوری با همه اقسامش، از طریق معقولات ثانیه فلسفی و مفاهیم ماهوی نیز میتوان تا حدودی به موجوداتِ خارجی معرفت پیدا کرد و افزون بر ادراکات حضوری و حصولی عقلی، از طریق حواس نیز با موجوداتِ محسوس مواجه میشویم و از طریق همین مواجهه، به آنها علم پیدا میکنیم. بنابراین اقسامی از علم حضوری و مفهومی (عقلی) و حسی به موجودات داریم؛ لکن باید دانست که هر معرفتی حدّ و چارچوب خاصّی دارد و دانستن این حدّها، خود، بخشی از حکمت است.
کلید واژگان
علم حضوریمعرفت
اصالت وجود
شناخت وجود
معرفتشناسی
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
دانشیار فلسفه اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانشاپا
2345-37612676-4490




