| dc.contributor.author | شایان فر, شهناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | قلعه, الهه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:28:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:28:50Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:28:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:28:50Z | |
| dc.date.issued | 2019-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-07-21 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-04-30 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شایان فر, شهناز, قلعه, الهه. (1398). مؤلفه های مابعدالطبیعی معنای زندگی به روایت اروین یالوم. پژوهش های هستی شناختی, 8(15), 67-93. doi: 10.22061/orj.2019.1125 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-3761 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4490 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22061/orj.2019.1125 | |
| dc.identifier.uri | http://orj.sru.ac.ir/article_1125.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/156019 | |
| dc.description.abstract | <strong>به نظر یالوم، زندگی ذاتاً بیمعناست و ما باید معنای زندگی را جعل کنیم نه کشف. پس زندگی معنادار از نظر او، منوط به رعایت یکسری اصول اخلاقی- روانشناختیای است که خود بشر آنها را ابداع کرده است. این اصول اخلاقی- روانشناختی مبتنی بر مؤلفههای مابعدالطبیعی است. پرسش پایه این جستار به این قرار است: مؤلفههای مابعدالطبیعی معنای زندگی به روایت اروین یالوم چیست؟ دستاوردهای پژوهش حاضر عبارت است از: </strong><strong>1</strong><strong>. از نظر یالوم معنای زندگی در ارتباط با سه مؤلفه ارزش، دلواپسیهای غایی، و فرهنگ است؛</strong><strong>2</strong><strong>. جهان عاری از خدا، جهان عاری از معنا، و زندگی معنادار بدون حضور ماورای طبیعت از مهمترین مؤلفههای هستیشناختی معنای زندگی به روایت یالوم و مسئولیت، عشق، موقعیت مرزی (تجربیات مرزی)، احساس گناه، مرگ، آرزو و عواطف، ترس و اضطراب، و تنهایی از مهمترین مؤلفههای انسانشناختی معنای زندگی از نظر یالوم است.</strong><strong>پس بر این اساس میتوان گفت: یالوم، زندگی را بدون حضور خدا و ماورای طبیعت که از مؤلفههای مابعدالطبیعی و هستیشناختی معناداری زندگی نزد اوست، معنادار میداند. زیرا او، حقیقتاً اعتقاد به خدا و همچنین ماورای طبیعت را از شروط اصلی و ضروریِ اخلاقی- انسانی زیستن زندگی بشر نمیداند که بخواهد زندگی را با توجه به این دو مقوله، معنادار لحاظ کند. </strong> | fa_IR |
| dc.format.extent | 842 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | fa_IR |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش های هستی شناختی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Ontological Researches | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22061/orj.2019.1125 | |
| dc.subject | معنای زندگی | fa_IR |
| dc.subject | دلواپسی های غایی | fa_IR |
| dc.subject | مؤلفه های مابعدالطبیعی معنای زندگی | fa_IR |
| dc.subject | یالوم | fa_IR |
| dc.title | مؤلفه های مابعدالطبیعی معنای زندگی به روایت اروین یالوم | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه فلسفه دانشگاه الزهراء (س) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه الزهرا (س) | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 15 | |
| dc.citation.spage | 67 | |
| dc.citation.epage | 93 | |