نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلمانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorسخاوتی, منیرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:28:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:28:49Z
dc.date.available1399-07-08T23:28:49Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:28:49Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2016-05-14en_US
dc.date.submitted1395-02-25fa_IR
dc.identifier.citationسلمانی, علی, سخاوتی, منیر. (1397). نقد و بررسی رومن اینگاردن از پدیدارشناسی هوسرل. پژوهش های هستی شناختی, 7(14), 143-160.fa_IR
dc.identifier.issn2345-3761
dc.identifier.issn2676-4490
dc.identifier.urihttp://orj.sru.ac.ir/article_1012.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/156013
dc.description.abstract<strong>اینگاردن پدیدارشناس ­واقع­گرایی است که معتقد است هوسرل در کتاب <em>پژوهش­های منطقی</em> نوعی واقع­گرایی را پذیرفته که مبنای آن تمایز صریح واقعیت و آگاهی است. اعتقاد به این تمایز و دیدگاه واقع­گرایی با آغاز تفکر استعلایی هوسرل رها شده و جای خود را به­محوریت آگاهی و در نتیجه ایدئالیسم استعلایی می­دهد. اینگاردن با این چرخش ناگهانی مخالفت ورزیده و معتقد است که تفکر استعلایی به دلیل هدف و روش موردِ نظر خود خالی از نقص نیست. کلیت ایدئالیسم استعلایی که از نظر اینگاردن نتیجة چرخش یاد شده است کلیتی منطقی و سازگار نیست. طرح مفهوم پدیدارشناسی استعلایی، روش و هدف نهایی آن سبب سردرگمی و در نتیجه برخی ناسازگاری­ها در فلسفة استعلایی هوسرل شده است. هوسرل با توسل به­ اپوخه، فعلیت و وجود اشیا را نادیده گرفت و با اعمال روش تقلیل پدیدارشناختی به­مطلق بودن حوزة آگاهی و اگوی استعلایی رسید و در نهایت با طرح نظریة تقویم، معنا یا همان نوئما را جایگزین اعیان واقعی کرد. همین اقدامات سبب بی اعتبار شدن وجود واقعی شد و هدف اولیة هوسرلی را که همان شناخت داده</strong><strong>­</strong><strong>های عینی بود، مورد تردید قرار داد. فلسفة متقنی که با چنین روشی به دست می­آید، به ادراک درونی و حلولی محدود می</strong><strong>­</strong><strong>شود و راهی از پیش نمی</strong><strong>­</strong><strong>برد. اینگاردن ضمن اشاره به مشکل دوری که هوسرل در طرح روش تقلیل در فلسفة استعلایی</strong><strong>­</strong><strong>اش با آن مواجه می</strong><strong>­</strong><strong>شود، مدعی است که نتایج هوسرل در تفکر استعلایی محصولِ صرف معرفت شناسی او نیست و در بسیاری از موارد علاوه بر این</strong><strong>­</strong><strong>که این نتایج شبیه به گزاره</strong><strong>­</strong><strong>های متافیزیکی جلوه می</strong><strong>­</strong><strong>نمایند، خود متخذ از نوعی مبانی مضمر و پنهان متافیزیکی و وجود شناختی</strong><strong>­</strong><strong>اند. (اعتقاد به وجود مستقل از شناخت).</strong>fa_IR
dc.format.extent1127
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییfa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های هستی شناختیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ontological Researchesen_US
dc.subjectپدیدارشناسیfa_IR
dc.subjectاینگاردنfa_IR
dc.subjectهوسرلfa_IR
dc.titleنقد و بررسی رومن اینگاردن از پدیدارشناسی هوسرلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار فلسفه هنر دانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری فلسفه هنر دانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue14
dc.citation.spage143
dc.citation.epage160


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد