| dc.contributor.author | سلمانی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | سخاوتی, منیر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:28:49Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:28:49Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:28:49Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:28:49Z | |
| dc.date.issued | 2019-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-05-14 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-02-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سلمانی, علی, سخاوتی, منیر. (1397). نقد و بررسی رومن اینگاردن از پدیدارشناسی هوسرل. پژوهش های هستی شناختی, 7(14), 143-160. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-3761 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4490 | |
| dc.identifier.uri | http://orj.sru.ac.ir/article_1012.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/156013 | |
| dc.description.abstract | <strong>اینگاردن پدیدارشناس واقعگرایی است که معتقد است هوسرل در کتاب <em>پژوهشهای منطقی</em> نوعی واقعگرایی را پذیرفته که مبنای آن تمایز صریح واقعیت و آگاهی است. اعتقاد به این تمایز و دیدگاه واقعگرایی با آغاز تفکر استعلایی هوسرل رها شده و جای خود را بهمحوریت آگاهی و در نتیجه ایدئالیسم استعلایی میدهد. اینگاردن با این چرخش ناگهانی مخالفت ورزیده و معتقد است که تفکر استعلایی به دلیل هدف و روش موردِ نظر خود خالی از نقص نیست. کلیت ایدئالیسم استعلایی که از نظر اینگاردن نتیجة چرخش یاد شده است کلیتی منطقی و سازگار نیست. طرح مفهوم پدیدارشناسی استعلایی، روش و هدف نهایی آن سبب سردرگمی و در نتیجه برخی ناسازگاریها در فلسفة استعلایی هوسرل شده است. هوسرل با توسل به اپوخه، فعلیت و وجود اشیا را نادیده گرفت و با اعمال روش تقلیل پدیدارشناختی بهمطلق بودن حوزة آگاهی و اگوی استعلایی رسید و در نهایت با طرح نظریة تقویم، معنا یا همان نوئما را جایگزین اعیان واقعی کرد. همین اقدامات سبب بی اعتبار شدن وجود واقعی شد و هدف اولیة هوسرلی را که همان شناخت داده</strong><strong></strong><strong>های عینی بود، مورد تردید قرار داد. فلسفة متقنی که با چنین روشی به دست میآید، به ادراک درونی و حلولی محدود می</strong><strong></strong><strong>شود و راهی از پیش نمی</strong><strong></strong><strong>برد. اینگاردن ضمن اشاره به مشکل دوری که هوسرل در طرح روش تقلیل در فلسفة استعلایی</strong><strong></strong><strong>اش با آن مواجه می</strong><strong></strong><strong>شود، مدعی است که نتایج هوسرل در تفکر استعلایی محصولِ صرف معرفت شناسی او نیست و در بسیاری از موارد علاوه بر این</strong><strong></strong><strong>که این نتایج شبیه به گزاره</strong><strong></strong><strong>های متافیزیکی جلوه می</strong><strong></strong><strong>نمایند، خود متخذ از نوعی مبانی مضمر و پنهان متافیزیکی و وجود شناختی</strong><strong></strong><strong>اند. (اعتقاد به وجود مستقل از شناخت).</strong> | fa_IR |
| dc.format.extent | 1127 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | fa_IR |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش های هستی شناختی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Ontological Researches | en_US |
| dc.subject | پدیدارشناسی | fa_IR |
| dc.subject | اینگاردن | fa_IR |
| dc.subject | هوسرل | fa_IR |
| dc.title | نقد و بررسی رومن اینگاردن از پدیدارشناسی هوسرل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار فلسفه هنر دانشگاه بوعلی سینا | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری فلسفه هنر دانشگاه بوعلی سینا | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 14 | |
| dc.citation.spage | 143 | |
| dc.citation.epage | 160 | |