نقد سازگاری نظریة اصالت وجود با معقول دوم انگاری مفهوم وجود
(ندگان)پدیدآور
جعفریان, مرتضیفرامرز قراملکی, احدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بسیاری از فیلسوفان پیش از ملاصدرا وجود را اعتباری و معقول دوم میدانستند؛ به این معنی که دارای مابإزای عینی و بالذات نیست. اگر در نظریة اصالت وجود، وجود عین تحقق و خارجی بودن است، مفهوم وجود ضرورتاً دارای مصداق یا مابإزای عینی خواهد بود و به همین دلیل نمیتواند اعتباری و معقول دوم به معنای پیش گفته باشد. در واقع بین اصیل بودن، منشأ آثار بودن و خارجی بودن وجود و نحوة دلالت مفهوم وجود به امور که معقول اول یا دوم بودن آن را مشخص میکند، رابطهای برقرار است. ما نشان خواهیم داد بر اساس هر دو تعریفی که از معقولهای اول و دوم ارائه شده، مفهوم وجود در معنایی که در نظریة اصالت وجود مد نظر است، معقول اول خواهد بود. بر این اساس اصالت وجود، در بردارنده و ملازم با این حقیقت است که مفهوم وجود معقول اول است. مفهوم وجود معانی دیگری هم دارد که به اعتبار برخی از آنها معقول دوم است.
کلید واژگان
اصالت وجوداصالت ماهیت
معقول اول و دوم
مفهوم وجود
دلالت
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
دکتری فلسفه و حکمت، دانشگاه تهراناستاد گروه فلسفه و کلام، دانشگاه تهران
شاپا
2345-37612676-4490




