تبیین نسبت وجودی هنر و زیبایی انسان با اسماءالله در هستیشناسی عرفانی ابن عربی
(ندگان)پدیدآور
رضازاذه, نیلوفرحکمت, نصراللهضیاءشهابی, پرویزشاهرودی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در آفرینش هنری باطن هنرمند هویدا میشود و اثر همچون آینه نمایانگر صاحب اثر است، لذا مظهریّت زیباییهای درون با تحلّی به اسماءالله مؤدّی خلق اثری زیباست. پژوهش حاضر با تبیین نسبت وجودی هنر و زیبایی انسان و اسماءالله و هدف ارائه خط مشی جدید به هنرمند معاصر در فرایند خلق اثری زیبا و جاودانه برآمده از زیباییهای وجود خود که تجلّی اسمای حق است. این جُستار به شیوه توصیفی-تحلیلی سامان یافته است. نتایج پژوهش با تکیه بر هستیشناسی عرفانی ابنعربی ناظر بر این است که حق با هنر در ساحت هستی ظهور نموده است. عالم تجلّی اسماءالله یا حقایق وجودی، هنر خداست. حقایق وجودی نیز با زیبایی قریناند. بنابراین هنر و زیبایی حق با تجلّی حقیقت در عالم بسط و ظهور یافته است.سرآمد هنر خدا انسان زیباست. هنر انسان مظهریّت اسماءالله است. هنرمند در مرتبه انسان زیبا با خلق اعمال صالح یا فضایل اسماءالله را در وجود خود آشکار و اثر هنری درونی میآفریند. در اثر عینی نیز با علم و اراده و نظر به مرتبه وجودی خود، تحت حاکمیّت اسمای جمال، باطن خود یا هویّت حق را در اثر تجسّم میبخشد.از این رو میان هنر انسان در مفهوم آفرینشگری و ظهور حقیقت و زیبایی او از وجه جامعیت و مظهریّت اسمای الهی با اسمای حق نسبت هستیشناسانه برقرار است.
کلید واژگان
ابن عربیاسماءالله
هنر
زیبایی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه فلسفه هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استادیار گروه فلسفه هنر دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران
استادیار گروه پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی، تهران، ایران
شاپا
2345-37612676-4490




