تعابیر متفاوت از «ماهیت» نزد ملاصدرا و علامه طباطبایی و تأثیر آن بر بداهت نظریه اصالت وجود
(ندگان)پدیدآور
اسدی, سیاوشاکبریان, رضاسعیدی مهر, محمدنبوی, لطف اللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله در تلاش است ضمن واکاوی تفاوت تعبیر ملاصدرا و علامه طباطبایی از «ماهیت»، تأثیر این تفاوت را در نظریۀ اصالت وجود و بداهت آن بازشناسی کند. تعابیر دوگانهای از «ماهیت» در آثار ملاصدرا وجود دارد. اما به نظر میرسد تعبیری که در آن واقعیت، متشکل از وجود (به صورت اولاً و بالذات) و ماهیت (به صورت ثانیاً و بالعرض) است، با ساختار فلسفی ملاصدرا سازگاری بیشتری دارد. اما در نظر علامه طباطبایی، واقعیت همان وجود است و چنین نیست که واقعیت از ماهیت نیز تشکیل شده باشد. ماهیت ظهور حدود، سلوب و اعدام ذاتی وجودات خاص در ذهن است. بنابراین، محکی خارجی ماهیت، همین اعدام ذاتی و حدود وجودی هستند که به عنوان اموری اعتباری و مشابه عدم مضاف تعبیر میشوند. از سوی دیگر، با هر دو تعبیر از ماهیت، نظریۀ اصالت وجود امری بدیهی و بینیاز از اثبات خواهد بود و براهین ارائه شده برای آن صرفاً جنبۀ تنبیهی دارند. اما دیدگاه علامه به بداهت نزدیکتر است و گزارۀ «وجود اصیل است» نزد ایشان گزارهای تحلیلی قلمداد میشود.
کلید واژگان
وجودماهیت
اصیل
اعتباری
ملاصدرا
علامه طباطبایی
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
دانش آموختة دکتری فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت مدرساستاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2345-37612676-4490




