| dc.contributor.author | اکبری, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | راستیان, ابراهیم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:28:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:28:36Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:28:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:28:36Z | |
| dc.date.issued | 2013-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-02-08 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-11-20 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اکبری, رضا, راستیان, ابراهیم. (1392). امتناع تعریف حقیقی براساس مبانی وجودشناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی ملاصدرا. پژوهش های هستی شناختی, 2(3), 49-64. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-3761 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4490 | |
| dc.identifier.uri | http://orj.sru.ac.ir/article_135.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/155937 | |
| dc.description.abstract | تعریف حقیقی از منظر جمهور فلاسفه، ارائة ذاتیات ماهوی شیء است. ارائة ذاتیات، متوقف بر شناخت فاعل شناسا نسبت به آن شیء است. لذا در هر شناختی لازم است که متعلَق شناخت و فاعل شناسا تبیین شوند. براساس مبانی نهایی ملاصدرا، متعلَق شناخت، یک وجود ظلی منبسط است که واجد سه مرتبة مادی، مثالی و عقلی میباشد به گونهای که مرتبة مادی و مثالی از اعراض و شئون مرتبة عقلی هستند. فاعل شناسا نیز به تناظر با عالم عینی، یک وجود بسیط و مجرد است که در عین بساطت، میتواند با حرکت اشتدادی دارای سه مرتبة حس، خیال و عقل گردد. فاعل شناسا در هر مرتبه از ظهور که قرار دارد، متعلَق همان مرتبه از ظهور را درک میکند. از سوی دیگر، ارائة تعریف حقیقی، متوقف بر شناخت ذاتیات شیء است و ذاتیات شیء همان مرتبة عقلی شیء است. لذا محال است که فاعل شناسا در مرتبة حس یا خیال باشد و بتواند ذاتیات شیء را ادراک کند. همچنین، تعریف حقیقی در علم حصولی و ماهیات مطرح است، در حالیکه علم حصولی در مرتبه عقل ممتنع است. بنابراین، بر اساس مبانی نهایی ملاصدرا، فاعل شناسا چه در مرتبه حس، خیال یا عقل باشد نمیتواند تعریف حقیقی یک شیء را که همان مقومات ماهوی آن است، درک نماید. ادراک حقیقت شیء صرفاً براساس علم حضوری و به میزان مرتبة ادراکی فاعل شناسا که در تناظر با مرتبة وجودی اوست میسر است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 219 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | fa_IR |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش های هستی شناختی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Ontological Researches | en_US |
| dc.subject | ملاصدرا | fa_IR |
| dc.subject | مبانی وجودشناختی | fa_IR |
| dc.subject | تعریف حقیقی | fa_IR |
| dc.subject | امتناع تعریف | fa_IR |
| dc.subject | فاعل شناسا | fa_IR |
| dc.subject | شناخت | fa_IR |
| dc.title | امتناع تعریف حقیقی براساس مبانی وجودشناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی ملاصدرا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه امام صادق علیه السلام | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه امام صادق علیه السلام | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 49 | |
| dc.citation.epage | 64 | |