مرور دوره 8, شماره 15 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 11 از 11
-
بررسی و تحلیل تجرد تشکیکی نفس در تفکر ابنسینا و ملاصدرا
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2019-08-23)بیشک مسئله تجرد نفس و تشکیکی بودن آن ازجمله مسائل بسیار مهم و سرنوشتساز فلسفی است که پیروان و منکران بسیاری داشته و همیشه محل بحث فیلسوفان و متکلمان در جهان اسلام بوده است. به نظر میرسد که اختلاف مبانی فلسفی ...
-
بررسی و نقد سیدجلال الدین آشتیانی به ایرادهای غزالی در باب علم خدا به جزئیات
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2019-08-23)مسئله علم خدا به امورجزئی، یکی از سه مسئلهای است که ابو حامد غزالی به زعم اینکه فلاسفه آن را انکار می کنند،در صدد تکفیرآنها بر آمده است. این مسئله به نحوعام -با صرف نظر از اینکه ...
-
تأثیر مبانی هستی شناختی وحیانی در طراحی مدینة فاضله صدرائی
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2019-08-23)پژوهش حاضر بر آن است که با بررسی مبانی هستی شناسی ملاصدرا که مبتنی بر گزارههای وحیانی است، مدینة فاضله صدرایی را تبیین کند. در این مدینه که با تکیه بر تشکیک وجود و حرکت جوهری معتقد است که در نظام تکوین ماسوی الله ...
-
تأثیرات باور به حرکت جوهری بر ساحت امیال و خواستههای روان انسان
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2019-08-23)باور به حرکت جوهری و به عبارتی سیالیت جهان یکی از باورهای کلیدی در جهان نگری ملاصدرا است. این باور آثاری بسیار پردامنه هم در اخلاق و هم در روان ما آدمیان دارد. اگرکسی به حرکت جوهری باور داشته باشد هر سه ساحت ذهن ...
-
تأملی نقادانه درباره وجود رابط و مستقل با تأکید بر آرای استاد جوادی آملی
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2019-08-23)در باب وجود تقسیمات گوناگونی صورت گرفته است که یکی از آنها تقسیم چند وجهی وجود، یعنی «فینفسه و فیغیره» و تقسیم فینفسه به «لنفسه و لغیره» و تقسیم لنفسه به «بنفسه و بغیره» است که ملاصدرا آن را به صورت دو وجهی یعنی ...
-
تحلیل هستی شناختی و معرفت شناختی معقولات ثانیه فلسفی در حکمت متعالیه (با تأکید بر مفهوم وجود)
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2019-08-23)مفاهیم فلسفی نه تنها در فلسفه، بلکه در سایر دانشها نیز دارای اهمیت زیادی بوده و قوام همه علوم وابسته به همین مفاهیم است. این مفاهیم، نه مانند معقولات اولی داده بلاواسطه حس هستند و نه مانند معقولات ثانیه منطقی ذهنی ...
-
مبانی هستیشناختی رمزپردازی در حکمت متعالیه صدرایی
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2019-08-23)رمزپردازی از روشهایی است که در فرهنگ و تمدنهای مختلف برای انتقال معانی مختلفی نظیر معانی متافیزیکی مورد استفاده قرار گرفته و در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی نیز دارای سابقه بوده است. در حکمت اشراقی سهروردی و همچنین ...
-
مؤلفه های مابعدالطبیعی معنای زندگی به روایت اروین یالوم
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2019-08-23)به نظر یالوم، زندگی ذاتاً بیمعناست و ما باید معنای زندگی را جعل کنیم نه کشف. پس زندگی معنادار از نظر او، منوط به رعایت یکسری اصول اخلاقی- روانشناختیای است که خود بشر آنها را ابداع کرده است. این اصول اخلاقی- ...
-
نظریه چهاربعدگرایی لوئیس و مسئله تغییر
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2019-08-23)چهاربعدگرایی (در مقابل سهبعدگرایی)، دیدگاهی در متافیزیک معاصر است که به موجب آن، اشیای عادی، هویاتی چهاربعدیند که به واسطة داشتن اجزای زمانی متمایز در زمانهای مختلف بقا دارند. یکی از اشکال عمدة این نظریه، مشهور ...
-
نقد و بررسی نظریة انالوژی توماس آکویناس در مبحث صفات الهی
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2019-08-23)معضل صفات الهی (صفات مشترک با انسانها) و سخن معنیدار گفتن دربارۀ خداوند دغدغۀ مشترک فیلسوفان متأله و متکلمان در علم کلامو فلسفه است. معضلی که یک سوی آن به مسلک تعطیل میانجامد و سوی دیگرش به تشبیه ...
-
هستی شناسی رنگ بر مبنای سنت تفکر فلسفه اسلامی
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2019-08-23)اکثر فلاسفۀ اسلامی، وجودِ عینی رنگ راحتمی فرض کردهاند و نسبت به اصلِ هستیِ رنگ و مسائل پیرامون آن، فلسفه ورزینکردهاند. بنابراین، لازم به نظر میرسد که «هستیشناسیِ رنگ» فیلسوفان گذشته دوباره ...



