برخورد هنری مولانا با حرف اضافه در مثنوی معنوی
(ندگان)پدیدآور
ولی پور, عبدالهنوع مدرک
Textپژوهش کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظریۀ فرمالیسم، یکی از جریانهای نقد ادبی است که در دهۀ اول قرن بیستم در مسکو پدید آمد. طرفداران این نظریه به الگوهای مربوط به فرم و شکل ظاهری متنِ ادبی توجه داشتند. به اعتقاد فرمالیستها «ادبیتِ» متن از راه برجستهسازی، آشناییزدایی و ... حاصل میشود. به کارگیریِ این ترفندها، سبب به تأخیر افتادن و گسترش معنای متن و در نتیجه التذاذ و بهرهوری بیشتر خواننده از آن میشود. از این منظر، مثنوی به خاطر نگرش خاص مولانا و تجربههای منحصر به فرد وی هنگام سرودن این اثر، مثنوی را مشحون به خلافآمد عادتهایی در کاربردهای صرفی و نحوی کرده و با برهم زدن قاعدههای دستوری، سبب زایش طبیعی شعر و برجستگی زبان شعری وی شده است. این مقاله بر آن است تا با بررسی و تحلیل شیوههای کاربرد حرف اضافه در مثنوی، میزان تأثیر این شگردها را بر مخاطب مشخص سازد. روش تحقیق به صورت کتابخانهای و تحلیل محتوا و طبقهبندی دادههاست. جایگاه مولوی در ادب فارسی، ضرورت مطالعه در خصوص وی، و نیز نبودنِ پژوهشی در این موضوع، اهمیت تحقیق را مشخص میکند و حاصل مقاله نیز نشان میدهد که مولوی با کاربردهای نامتعارف حرف اضافه در سطوح مختلفِ صرفی و نحوی، موجبات برجستگی زبان و در نتیجه تأثیرگذاری مضاعف مثنوی بر مخاطب را فراهم آورده است.
کلید واژگان
مثنوی مولویحرف اضافه
نقد صورتگرایانه
زبان و ادبیات فارسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01




