مرور دوره 2, شماره 3 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
سگسار و بزگوش در شعر حماسی و غیر حماسی،دگرگونی تصویر و کاربرد
(دانشگاه پیام نور, 2014-08-23)واژة سگسار در اشعار حماسی هم به عنوان اسم مکان و هم به عنوان اسم خاص کاربرد داشته است ؛ اسم مکان برای محل سکونت کسانی که سر سگ و بدن آدمی داشته اند وبه عنوان اسم خاص نیز برای دیو به کار رفته است .علاوه بر شعرایی که حماسه ...
-
تأثیر لحن در انتقال پیام با تکیه بر شاهنامه
(دانشگاه پیام نور, 2014-08-23)در نقد متون، ناقد نخست میکوشد زمینهای متناسب با متن بیابد تا بر اساس آن الگو به بررسی بپردازد. در پژوهش حاضر، اساس کار، بررسی تأثیر لحن بر میزان انتقال پیام در «شاهنامه» است. با این نظر که لحن مربوط به گونههای زبانی ...
-
یغمای جندقی، سخنسازِ رَستۀ پارسینگاران
(دانشگاه پیام نور, 2014-08-23)اندیشۀ سرهنویسی گرایی، انگیزشی است که در طی قرون و اعصار، گاهگاهی عدهای را مجذوب خود ساخته، جریانیهایی را در نثر نویسی به همراه داشتهاست؛ یغمای جندقی یکی از نویسندگانی است که در قرن سیزدهم هجری به امر سرهنویسی اهتمام ...
-
واکاوی اشکال کهنالگوی ماندالا و نماد کمال در ناخودآگاه قومی طاهره صفارزاده
(دانشگاه پیام نور, 2014-08-23)کهنالگوی ماندالا یکی از دیریابترین تصاویر ذهنی و بازماندة اجداد بشری است که دارای مفاهیم مختلف اعم از تکامل و فردانیت است. یونگ روانشناس سوییسی، این کهنالگو را نماد خویشتن میشمارد که ابتدا از دین وارد روانشناسی و سپس ...
-
بررسی معنیشناختی فعل «رفتن» در غزلیات حافظ
(دانشگاه پیام نور, 2014-08-23)رفتن در لغت به معنای حرکت کردن از جایی به جایی دیگر است؛ امّا در زبان فارسی با توجّه به بافت جمله، معانی مختلفی مییابد. این پژوهش، معانی متعدّد این فعل را در غزلیات حافظ مورد بررسی قرار میدهد و برای تبیین بهتر از نظریهی ...
-
مطالعه سجع در آثار عرفانی و ادبی
(دانشگاه پیام نور, 2014-08-23)این مقاله در پی تبیین اهمیت و کیفیت استفاده از سجع، مبتنی بر ساختار و روح زبان فارسی در آثار عرفانی و ادبی است. در این میان، به علل توجه نویسندگان و میزان توفیق آنان در رعایت قواعد اصولی سجع از منشأ عربی آن، با هدف چگونگی ...
-
عناصر دیداری در شعر شاعران نا بینا
(دانشگاه پیام نور, 2014-08-23)مقاله ی حاضر به بررسی" عناصر دیداری در شعرشاعران نابینا" و روند شکل گیری تصویرهای شعری در ذهن و ضمیرآنان و بازتابش در سروده هایشان ، اختصاص دارد . در این بررسی ، با نُه تن از شاعران روشن دلی که سابقه ی دیداری نداشته اند، ...



