بررسی تأثیر عناصر بسته بندی(رنگ، تصاویر و لوگوی نشان تجاری) مواد خوراکی بر خرید والدین
(ندگان)پدیدآور
شرفی, وحیدآقایی, هادیمحمدیاری, زهره
نوع مدرک
Textتألیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بسته بندی به عنوان یکی از بخش های اساسی محصول، نقشی حیاتی در خلق مزیت رقابتی پایدار دارد. بسته بندی به عنوان فروشنده خاموش، در بازاریابی از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است و آخرین حلقه ارتباطی شرکت با مصرف کنندگان است و شاید تنها نماینده شرکت است که در محل کار و زندگی مشتریان تا مدّت ها پس از خرید، باقی میماند. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر عناصر بسته بندی بر خرید اجباری والدین می باشد. این تحقیق کاربردی میباشد و روش بررسی در آن، به صورت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، والدینی هستند که دارای فرزند 5 تا 10 ساله بوده و در شهر ایلام نیز ساکن می باشند. با توجّه به اینکه اطلاعات دقیقی از جامعه آماری در دسترس نبوده، جامعه را نامحدود در نظر گرفته و با استفاده از فرمول حجم جامعه نامحدود تعداد 384 نفر با روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطّلاعات، پرسشنامه های استاندارد بوده و برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات نیز از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان دادند که رنگ بسته بندی تأثیری به اندازه 87/0، تصاویر بسته بندی تأثیری به اندازه 82/0 و لوگوی بسته بندی تأثیری به اندازه 79/0 بر خرید اجباری والدین دارند. در بین تمام موارد، رنگ بسته بندی بیشترین تأثیرگذاری را بر خرید والدین داشته است، زیرا استفاده از رنگ های شاد و متفاوت موجب جذب کودکان می شود و اولین چیزی که کودکان در بسته بندی محصول ادراک می کنند، رنگ بسته بندی است.
کلید واژگان
بسته بندیخرید اجباری
رنگ بسته بندی
تصاویر بسته بندی
نشان تجار
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین (ع)سازمان پدید آورنده
دکترای مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی بین المللیکارشناسی ارشد علوم اجتماعی و پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دکترای مدیریت، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران



