نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرجی دیزجی, سجادfa_IR
dc.contributor.authorپور سلیمی, حمید رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:27:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:27:05Z
dc.date.available1399-07-08T23:27:05Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:27:05Z
dc.date.issued2020-03-20en_US
dc.date.issued1399-01-01fa_IR
dc.date.submitted2019-01-18en_US
dc.date.submitted1397-10-28fa_IR
dc.identifier.citationفرجی دیزجی, سجاد, پور سلیمی, حمید رضا. (1399). نقش اقتصادی نمایندگی های دیپلماتیک در توسعه صادرات. پژوهشنامه بازرگانی, 24(94), 205-229.fa_IR
dc.identifier.issn1735-0794
dc.identifier.issn2676-7767
dc.identifier.urihttp://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43561.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/155363
dc.description.abstractاین مطالعه به بررسی تأثیر متغیر‌های مختلف با تأکید بر نقش دیپلماسی اقتصادی  در قالب ایجاد اشکال مختلف دفاتر نمایندگی دیپلماتیک و همچنین پیمان‌های تجاری دوجانبه و چندجانبه، بر جریان مبادلات تجاری می‌پردازد. به این منظور شکل بسط‌یافته مدل جاذبه تجارت با استفاده از روش داده‌های مقطعی برای 50 کشور و طی دوره 2012-2016 تخمین زده شده است. علاوه بر آن، این مقاله با تفکیک صادرات نفتی و محصولات مشتقه آن از سایر کالاهای صادراتی،  امکان مطالعه و بررسی دقیق‌تر ساختار تجاری کشورهای صادر‌کننده نفت را فراهم آورده است. نتایج نشان می‌دهد که عضویت در سازمان تجارت جهانی در کنار پیمان‌های تجاری چندجانبه، همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است. همچنین با توجه به سلطه چند ارز در جریان تجاری کشورها، هنوز پیمان‌های پولی از اهمیت معناداری برخوردار نیستند. نتایج همچنین حکایت از آن دارد که در مقایسه با صادرات غیر نفتی، صادرات نفتی تاثیرپذیری کمی از تنوع بخشی به دفاتر نمایندگی دیپلماتیک می‌پذیرد. از منظر تقسیم‌بندی منطقه‌ای نیز، برخی مناطق مانند کشورهای آسیای شرقی، به‌صورت ویژه از دفاتر تجاری خود برای توسعه صادرات بهره می‌برند و در مورد سایر انواع دفاتر، اثرپذیری‌ها کم و بیش یکسان استfa_IR
dc.format.extent6339
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیfa_IR
dc.publisherInstitute for Trade Staudies and Researchen_US
dc.relation.ispartofپژوهشنامه بازرگانیfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Trade Studiesen_US
dc.subjectدیپلماسی اقتصادی / مدل جاذبه / پیمان تجاری / WTO / پیمان پولیfa_IR
dc.titleنقش اقتصادی نمایندگی های دیپلماتیک در توسعه صادراتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترا اقتصاد بین‌الملل دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue94
dc.citation.spage205
dc.citation.epage229


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد